Leer van de grootste CEO’s: Karel van Eerd

Weet je iemand die kantoorbenodigdheden kan gebruiken? Deel deze info!

Succesvol zijn in je werk is voor veel van ons een wens. Of je nu een ondernemer met personeel bent, binnen een afdeling je rol vervult of als zelfstandige vanuit huis werkt. De definitie van succes is voor iedereen anders. Misschien werk je vanuit je idealen aan een non-profit project. Wellicht heb je de ambitie om de grootste speler binnen je vakgebied te worden.

Albert Heijn is vooralsnog de koning van het Nederlands supermarktwezen, maar Jumbo steekt Appie naar de kroon. Jumbo-oprichter Karel van Eerd stond aan de wieg van dit succes. Als 18-jarige kreeg hij in 1957 de leiding over de Van Eerd groothandel in Veghel. Deze groothandel bediende 200 supermarkten in de regio. In de jaren zeventig nam Van Eerd zijn eerste supermarkt over. Toen hij in 2009 het stokje overdroeg aan zijn zoon Frits van Eerd bedroeg de jaaromzet van Jumbo 1,5 miljoen euro. Karel van Eerd is nog steeds voorzitter van de Raad van Commissarissen van Jumbo.

Jumbo_supermarkten

Toen Karel van Eerd zijn eerste supermarkt opende, stond het concept ‘zelfbedieningswinkel’ in Nederland echt nog in de kinderschoenen. Mede dankzij zijn reizen door de VS wist Van Eerd hier invulling aan te geven. In de jaren negentig werden de Jumbo supermarkten succesvol, maar volgens Van Eerd waren ze nog niet klantgericht genoeg. Daarom ging het concept van de winkel volledig op de schop. Aanbiedingen werden geschrapt, want volgens Van Eerd leidt dat de aandacht af van waar het nu echt om draait: altijd tevreden klanten. Daarnaast werden de zeven zekerheden in het leven geroepen. De meest spraakmakende zekerheid was dat de vierde wachtende in de rij bij de kassa zijn boodschappen gratis krijgt. In 2011 bracht Van Eerd een boek uit dat het succes achter Jumbo en de zeven zekerheden toelicht:

Wijze lessen

Wat leert Karel van Eerd ons?

–       Weet waarom je het doet. Karel van Eerd richtte zijn bedrijfsvoering volledig op het tevreden stellen van klanten. Dat leidde tot de zeven zekerheden, maar soms ook tot keuzes die niet meteen winst opleverden, maar wel tevreden klanten.

–       Toon lef. De zeven zekerheden leken aanvankelijk onmogelijk en het schrappen van aanbiedingen zette het complete verdienmodel op losse schroeven.

–       Denk ‘om’. De zeven zekerheden zijn afgeleiden van de grootste ergernissen van supermarktklanten.

Dat zoon Frits ook over lef beschikt, blijkt wel uit de overnames van Super de Boer en C1000 de afgelopen jaren. Hiermee stak Jumbo zich diep in de schulden, maar het wierp wel zijn vruchten af. Frits van Eerd is in 2011 en 2012 ook uitgeroepen tot beste bestuurder door de lezers van MT.

In dit filmpje vertelt Karel van Eerd over het succes van Jumbo en de zeven zekerheden en over de toekomst van het supermarktwezen: