Viking Blog

DE COVID-19-WERKEVOLUTIE

DE COVID-19-WERKEVOLUTIE

Hondje

Toen het nieuws uitbrak dat Nederland in een slimme lockdown ging, stond ons land stil. Veel bedrijven en werknemers waren er totaal niet op voorbereid. Lege supermarktschappen en een economische crisis waren het gevolg. Nu, een paar maanden later, wilden wij bij Viking onderzoeken hoe Nederlandse werknemers als gevolg van deze grote technologische verandering zijn gegroeid (of juist niet). We vroegen daarom 1.000 Nederlandse werknemers hoe ze het werken vanuit hun bureaustoel thuis ondervondenDe resultaten waren erg positief verassend en geven een ander perspectief op hoe we in de toekomst naar thuiswerken kunnen kijken. 
 

Veel efficiënter

De helft van de ondervraagde werknemers ondervond een makkelijke transitie naar het thuiswerken. Een kleine 17% had niet de juiste software om te beginnen en een kleine derde van de gevraagde personen zei dat ze extra training nodig hadden om productief te zijn vanuit hun eigen huis.  

De grootste positieve verandering die we na ons onderzoek kunnen vaststellen, is dat bijna de helft van de thuiswerkers efficiënter te werk gaat dan op kantoor (41%). Een kleine derde zegt dat het moeilijker is om thuis te werken en voor een kwart van de ondervraagden heeft het thuiswerken geen verschil uitgemaakt
 

Beter met techniek

Iets meer dan de helft van de thuiswerkers (53%) gebruiktvideoconferencingsoftware minder dan 3 dagen in de week. Lang niet iedereen heeft ervaring met de software om vanuit huis te werken. Ons onderzoek vertelt ons dat bijna de helft van de ondervraagde Nederlandse werknemers (43%) een persoonlijke technologische vooruitgang heeft gezien. Nederlanders zijn over het algemeen een stuk beter geworden in het gebruik van nieuwe technologie.  

In de leeftijdscategorie 35-44 zegt zelfs de helft dat ze door de lockdown beter kunnen omgaan met nieuwe thuiswerksoftware. Ons onderzoek vertelt ons ook dat veel jonge mensen weinig problemen hadden met de verandering. De helft van hen zegt dat ze een technologische vooruitgang hebben gezien, maar 40% zegt dat er op technologisch niveau niet veel is veranderd.  

 

Inspiratie en creativiteit
shutterstock_777557203

Wat ons opviel in ons onderzoek is dat mensen een stuk creatiever zijn geworden. We vroegen werknemers of ze door het thuiswerken creatiever zijn geworden, waarop meer dan de helft antwoordde dat dit het geval wasAlle leeftijdscategorieën gaven aan dat hun creativiteit er het meest op vooruit is gegaan. Als we alle vooruitgang zouden bundelen, is de categorie van 55+ers er het meest op vooruitgegaan.

Regionale verbetering

Ons onderzoek vertelde ons ook dat er grote verschillen zijn in hoe verschillende regio’s van ons land omgingen met de crisis. We konden duidelijk het verschil zien tussen de Randstad, de Achterhoek en Limburg. Werknemers in Amsterdam ervaarden het thuiswerken een stuk positiever dan ondervraagden in bijvoorbeeld Groningen en Limburg. Zo zegt 44 procent van de Amsterdammers een beter moraal te hebben binnen het bedrijf. Ze vinden ook dat hun contact met collega’s is verbeterd (45%). Amsterdammers vertelden ons dat hun relatie met het managementteam en contact met collega’s veelal was verbeterd (45%), terwijl dit in Limburg voor slechts 20% het geval was.

Hierdoor bleef het moraal ook een stuk hoger dan in de andere provincies. Hier was de middenregio van Nederland de enige regio waar het moraal juist was gestegen. 

Het thuiswerken zelf brengt als voordeel met zich mee dat als iedereen het doet, er geen kantoor meer nodig is. Het Amerikaanse bedrijf Twitter heeft zelfs gezegd dat iedereen voortaan mag thuiswerken. Twitter is gevestigd in Silicon Valley, waar de huisprijzen ontzettend hoog zijn voor de gemiddelde werknemer. Dit geeft dus werknemers de kans om op een goedkopere plek te wonen, maar wel voor het bedrijf te blijven werken. In Nederland zijn er nog geen grote bedrijven die gezegd hebben dat ze het thuiswerken willen doorzetten, maar dit kan natuurlijk altijd nog veranderen als bedrijven het goede van thuiswerken kunnen inzien. 

 

Wil je graag op de hoogte blijven van onze onderzoeken? Volg ons dan op social media 

 

Twitter & Facebook 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn