Jaarlijks trekt de Super Bowl miljoenen fans van over de hele wereld – zowel in het stadium als digitaal – om een ware strijd der titanen te aanschouwen. In Los Angeles, Californië, duelleren American footballteams voor de felbegeerde kampioenstitel. De footballwedstrijd is een waar spektakel – niet alleen door de adembenemende halftimeshow, maar ook door de speciaal gemaakte commercials en tal van ondersteunende evenementen.

Alleen al in de VS worden meer dan 100 miljoen tv-kijkers verwacht. En in Nederland zullen naar verwachting meer dan een miljoen mensen tot diep in de nacht live meekijken. Maar de wedstrijd begint pas om half 1 ‘s nachts Nederlandse tijd. Daarom vertellen we in deze blog post hoe je de werkdag erna alsnog zonder problemen doorkomt.

Het altijd betrouwbare kopje koffie
Van bijna geen enkele drank wordt gezegd dat deze een groter lichamelijk effect heeft dan koffie. En dat is geen wonder: het is bewezen dat de cafeïne in koffie je wakker maakt en ervoor zorgt dat je je vermoeidheid, ook na een lange nacht, beter kan verbergen. Idealiter drink je je eerste koffie niet direct nadat je bent opgestaan. Want tijdens je nachtrust wordt de cortisolspiegel van je lichaam verhoogd.

Daarom heb je ‘s ochtends meestal geen cafeïne nodig. Als vuistregel geldt dat je tot ongeveer een uur na het opstaan moet wachten met het drinken van je eerste kopje. Maar na een nacht vol touchdowns en quarterback-attacks kan het zeker geen kwaad om je koffie bij uitzondering een uurtje vroeger te drinken.

Blijf scherp dankzij yoga
Het klinkt misschien gek, maar terwijl je ‘s nachts nog de sportieve kunsten van de linebackers bewonderde, helpt lichaamsbeweging je net om je energie terug te vinden na een veel te korte nacht. Tegenstrijdig? Wellicht.

Toch helpt het om yoga-oefeningen te doen, zeker na weinig slaap. Wees daarbij creatief op het werk of in je (thuis)kantoor. Strek een beetje, ga af en toe op één been staan en geef je lichaam nieuwe prikkels. Wanneer je aan je bureau werkt, kan het zinvol zijn om aan bureau-yoga te doen. In deze blog hebben we voor je samengevat hoe je yoga kan combineren met werken aan je bureau.

Licht en luchtig
De Super Bowl omvat innovatieve lichtconcepten en belooft elk jaar een waar spektakel te worden. Juiste verlichting is een echte must om aan de slag te gaan op jouw werkplek – en daarbij niet te vermoeid te raken. Vooral in de wintermaanden is natuurlijk licht vrij schaars. Minder licht zorgt voor een verhoogde aanmaak van melatonine en laat dat nou net het hormoon zijn dat vermoeidheid veroorzaakt.

Daarom kan een wandeling tijdens de lunchpauze wonderen doen: je combineert namelijk beweging met een portie zonneschijn. Mocht de zon niet schijnen, dan haal je in ieder geval een frisse neus. Die extra zuurstof geeft je ook een flinke energieboost!

Eet smakelijk
Of het nu tijdens het kijken van de Super Bowl is, of juist de dag daarna: waarschijnlijk heb je zin in iets zoets. Wanneer je moe bent, is voeding met veel suiker extra verleidelijk. Toch word je ook sneller moe van zoetigheden. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel snel stijgt, maar net zo snel weer daalt. Het gevolg is dat je plots nóg vermoeider bent.

Gelukkig helpen groenten en fruit ook om je energie te geven en verhogen ze je bloedsuikerspiegel niet zo abrupt. Avocado’s worden daarbij beschouwd als een echte remedie tegen vermoeidheid, evenals appels en bosbessen. Daarnaast kan je met groenten en fruit een heerlijke smoothie maken die gemakkelijk en snel voor energie zorgt. Een blender is de beste optie voor het mengen van alle ingrediënten. Ben je nog op zoek naar het juiste apparaat? Klik dan snel hierhttps://www.vikingdirect.nl/nl/search/?text=blender.