Viking Blog

Hoe maak je van je keukentafel een fatsoenlijke werkplek?

Hoe maak je van je keukentafel een fatsoenlijke werkplek?

Hoe maak je van je keukentafel een fatsoenlijke werkplek?

 

Met de nieuwe lockdown-maatregelen in werking, is het duidelijk dat we voorlopig thuis iedere dag onze laptop opstarten. Doe je dat nog steeds aan je keukentafel? Dan is het hoogtijd dat je investeert in een fatsoenlijke werkplek. In de basis zijn er twee belangrijke basis tips voor het inrichten van een ergonomische thuiswerkplek.

 

  1. Investeer in een bureaustoel

Misschien werk je, vooral als je sporadisch thuiswerkt, op een eetkamerstoel aan de keukentafel. Maar zelfs tijdens dit ene dagje thuiswerken kun je al houdingsklachten ontwikkelen. Kun je nagaan hoe groot die kans is als je voor langere tijd fulltime thuiswerkt, zoals nu het geval lijkt. Vaak is de reden ervan dat je thuiswerkplek niet is ingericht op je lengte en dus niet ergonomisch is.

 

Hoe voldoet je thuiswerkplek zoveel mogelijk aan de ergonomische richtlijnen? Ten eerste is het belangrijk dat je tafel niet te hoog is voor je. Als dat het geval is, werk je namelijk al snel met opgetrokken schouders en dat is de grote boosdoener voor nekklachten en spanningshoofdpijn. Als richtlijn kun je aanhouden dat je onderarmen tijdens het werken een hoek van 90 graden vormen ten opzichte van je schouders. Daarnaast is het een vereiste dat je je voeten plat op de grond kunt zetten terwijl je zit.

 

Deze ergonomische houding kunnen veel mensen niet realiseren met hun eigen eettafelstoelen, omdat deze stoelen niet in hoogte verstelbaar zijn. Daarom kun je overwegen om een professionele bureaustoel aan te schaffen die je op de juiste hoogte kunt instellen.

 

Als de aankoop van een bureaustoel budgettechnisch geen optie voor je is, dan kun je ook je bureaustoel van kantoor naar huis verplaatsen (mits je werkgever dit goed vindt uiteraard). Houd er wel rekening mee dat je tafel thuis misschien niet in hoogte verstelbaar is in tegenstelling tot de meeste bureaus op kantoor. Dit betekent dat de kleinere mensen onder ons een voetenbankje nodig hebben om hun voeten plat neer te kunnen zetten.

 

  1. Regel een extern beeldscherm of laptopstandaard

 

Eigenlijk is het af te raden om continu vanachter een laptop te werken in plaats van achter een losse monitor. Een laptopbeeldscherm heeft namelijk nooit de juiste positie, omdat deze aan je toetsenbord vastzit. Als je met een laptop werkt, ben je geneigd om naar voren te buigen waardoor je al snel last krijgt van je schouders. Het beste is om een extra beeldscherm, toetsenbord en muis te verbinden aan je laptop, zodat je je hoofd recht kunt houden terwijl je werkt.

 

Lukt dit niet qua budget? Dan kun je ook een laptopstandaard aanschaffen in plaats van een los beeldscherm, zodat je laptop een stuk hoger komt te staan. Omdat je laptop nu de hoogte in is gegaan, heb je een los toetsenbord en een muis nodig om te werken.

 

Als laatste de tip: vraag ook je werkgever om hulp, want in principe ligt daar de verantwoordelijkheid voor het faciliteren van een gezonde thuiswerkplek.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn