Een route naar agile werken?

Weet je iemand die kantoorbenodigdheden kan gebruiken? Deel deze info!

Als je mee bent gereden tijdens onze agile reis, ben je aanbeland bij het slotpunt van de trilogie! Heb je de eerste twee blogs van deze serie gemist, zorg er dan voor dat je ze alsnog leest om een dieper begrip van het concept te krijgen. In het eerste deel van deze reeks leer je over agile principes, methoden en mindset. Het tweede deel beschrijft hoe wij bij Viking de agile-methodologie toepassen. In dit derde en laatste deel vind je enkele praktische tips en tricks, die helpen om jouw eigen team ‘wendbaarder’ te maken.

Reflecteren in retrospectives


Retrospectives zijn een geweldige manier om kennis te maken met de agile-methode, omdat je met je team even stilstaat en een stapje terugzet om terug te kijken op de afgelopen maand of kwartaal. Meestal nemen teamleden zelf een voor een de voorzittershamer ter hand, zodat iedereen aan de beurt komt. Online zijn allerlei tools beschikbaar om deze meetings creatief vorm te geven. Een bekend voorbeeld is Mural. Op deze website vind je een schat aan sjablonen om uit te kiezen, en veel leuke ideeën om je terugblik interessant en uniek te maken.

De vergadering beginnen met een goede ijsbreker is altijd een goed idee. Een leuke vraag of een online activiteit om iedereen in een leuke stemming te krijgen en de teamgeest op te krikken. Daarna kun je als team onderzoeken wat werkte, wat niet werkte en vooral wat er nodig is om de situatie te verbeteren. Het teamlid dat de vergadering leidt is ook verantwoordelijk voor het opschrijven van de ideeën en oplossingen.

Het plannen van acties


Er zijn tig manieren om op een agile manier te plannen. Visuele hulpmiddelen spelen een belangrijke rol bij het plannen van aankomende projecten en deadlines. Een scrum-bord weerspiegelt jouw proces; het brengt de voortgang van de sprint in beeld en laat zien hoe het werk is verdeeld over de verschillende werkstadia. Het is een visueel hulpmiddel voor het beheren en organiseren van projecten, zodat teamleden op de hoogte zijn van lopende taken.

Een andere methode van projectmanagement om taken in kaart te brengen is Kanban. Je kunt het gebruiken om jouw sprint te plannen en om projecten effectief te organiseren. De ‘backlog’-sectie van Kanban wordt gebruikt als een opslagplaats voor alle potentiële actiepunten die in de wachtkamer zitten om te worden behandeld. Wanneer een activiteit is gestart, kan deze worden overgeheveld naar de kolom ‘in uitvoering’. Als het project klaar is, kan het op ‘klaar’ gezet worden, waardoor het team weet dat er niets meer te doen is. Teams kunnen onafgemaakte items meenemen naar de volgende sprint om er vervolgens aan verder te werken. Deze techniek is handig om afwijkingen te herkennen en de workflow te verbeteren.

Je raakt gemakkelijk overdonderd door de vele aspecten van agile, maar in de kern is het eenvoudig. Zoals de naam al aangeeft, gaat het bij agile om aanpassingsvermogen en meebewegen met veranderingen. De nadruk ligt meer op het verbeteren van hoe we met veranderingen omgaan dan op het impulsief reageren op veranderingen.

Trek wat tijd uit om vertrouwd te raken met agile, en dan kun je beginnen met het implementeren (van delen ervan) in je workflow. Houd het simpel, en maak je geen zorgen als het lijkt alsof je niet de juiste tools in huis hebt. Het beste is dat je niet alles perfect hoeft te doen. Het is tenslotte nog in ontwikkeling, en hoeft geen afgerond meesterwerk te zijn. Met elke stap die je zet, kom je een beetje dichter bij meer agile!