Ieder jaar, op de laatste zondag van maart, verspringen de klokken in Nederland om de zomertijd in te luiden. Hierdoor loopt de klok tijdens de zomermaanden een uurtje voor op de ‘standaardtijd’ die we kennen tijdens de winter. Dankzij de zomertijd kunnen we op het noordelijk halfrond optimaal genieten van de zomerse zonuren. We hebben het dan ook niet voor niets over de zomertijd!

Omdat deze overgang elk jaar op een vast tijdstip plaatsvindt, kunnen we ons van tevoren goed voorbereiden. Hierdoor heb je minder last van het ingeleverde uur en kun je vol energie de zonnige maanden tegemoet.

Pas je dagritme geleidelijk aan
Je kunt je voorbereiden door eind maart geleidelijk je routine te verschuiven voordat de zomertijd begint. Bijvoorbeeld door iedere dag een paar minuutjes eerder naar bed te gaan en in de ochtend eerder op te staan. De American Academy of Sleep Medicine adviseert kleine veranderingen door elke dag ongeveer 15 minuten eerder te gaan slapen.

Ook de timing van andere dagelijkse activiteiten, zoals maaltijden en fitnessbezoekjes, kan met stapjes naar voren worden gehaald. Door deze wijzigingen geleidelijk aan in de week voor de zomertijd door te voeren, loopt jouw schema straks volledig in lijn met de zomertijd. Zo ben je vooraf al gewend geraakt aan de nieuwe tijd.

Neem het ruim als het op slaap aankomt
Een andere cruciale stap bij het voorbereiden op de zomertijd, is een goede nachtrust voor het verzetten van de klok. Als je tijdens het zomertijdweekend al weinig slaapt, heb je eigenlijk al verloren en is de kans groot dat je hier in de weken erna veel last van hebt.

Terwijl we bij het ingaan van de wintertijd gretig gebruik maken van dat ‘extra’ uurtje, moeten we juist bewust op onze slaap letten vóór de zomertijd ingaat. Niet alleen biedt dat gezondheidsvoordelen, zoals een betere afvoer van afvalstoffen, maar het bevordert ook de concentratie in de weken erna. Het wordt makkelijker om overdag wakker te blijven en niet weg te dommelen tijdens vergaderingen.

Ga op zoek naar innerlijke rust
Het hele jaar door kunnen ontspanningstechnieken – variërend van ademhalings- tot mindfulnessoefeningen en meditatie – lichaam en geest tot rust brengen. Maar ze kunnen ook helpen om ’s avonds makkelijk de slaap te vatten. Merk je dat je, ondanks een goede voorbereiding, toch nog moe bent na het verzetten van de klok? Ga dan aan de slag met een van deze ontspanningstechnieken en hervind je focus.

Verzet de klokken vóór je naar bed gaat

Toegegeven: als je apparaten met het internet zijn verbonden, passen ze de tijd waarschijnlijk automatisch aan. Hetzelfde geldt voor atoomklokken. Maar hoewel het verzetten pas om 2 uur ’s nachts plaatsvindt, loont het om horloges en andere klokken in huis al voor het slapengaan te verzetten.

Waarom? Het helpt om ‘s ochtends rap van start te gaan en timing-ongelukken op zondag te voorkomen. Hierdoor verlies je geen tijd met uitzoeken wat nu eigenlijk de juiste tijd is én hoef je geen klok meer te verzetten. Dan verloopt die zondagmorgen een stuk gesmeerder.