De 4 meest gestelde vragen over het invoeren van de 1.5 meter regel
De 4 meest gestelde vragen over het invoeren van de 1.5 meter regel
Houtje-touwtje werk, dat is wat er gebeurt als managers een kantoor halsoverkop coronaproof maken. De anderhalve meter samenleving zal echter nog wel even voortduren, daarom is een goed doordachte voorbereiding belangrijk. We merken bij Viking dat er toch nog wat onduidelijkheden zijn bij het coronaproof maken van kantoren. Daarom beantwoorden we in deze blog de vier meest gestelde vragen over het coronaproof maken van de werkplek.
1. Mag je bij gebruik van plexiglaswanden wél naast elkaar zitten?
Je kunt de plexiglasafscherming het beste vergelijken met het gebruik van mondkapjes; je gebruikt deze alleen op plekken waarbij je de 1.5 meter afstand niet goed kan waarborgen, bijvoorbeeld in vergaderruimtes. Je mag dus wél naast elkaar zitten als je plexiglasafscherming tussen twee vergaderplekken gebruikt. Maar het advies vanuit ons is wel: probeer zoveel mogelijk de 1.5 meter te waarborgen en gebruik alleen plexiglas waar dat praktisch gezien noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij de receptie of in vergaderruimtes.
Let bij de aanschaf van plexiglas overigens goed op de kwaliteit ervan. Het ene plexiglas is het andere niet. Het hele dunne plastic, dat meer lijkt op folie, is bijvoorbeeld van mindere kwaliteit dan het stevige plexiglas.
2. Zijn flexwerkplekken nog steeds toegestaan?
Veel kantoren starten op met zogenoemde shifts, waarbij groepen medewerkers om de beurt naar kantoor mogen komen. Het is niet nodig om iedereen een eigen plek toe te wijzen. Wanneer medewerkers bij aanvang en na afloop van hun werkdag de werkplek reinigen is dat voldoende.
Hoewel een eigen werkplek per medewerker niet nodig is, raden we wel aan om iedere medewerker een eigen toetsenbord en muis te geven. Als het gaat om de hoeveelheid bacteriën, kun je een toetsenbord vergelijken met een telefoon, wat een broedplaats is voor bacteriën. Uit onderzoek blijkt dat het virus niet lang overleeft op oppervlakten, maar toch adviseren wij om het zekere voor het onzekere te nemen.
3. Hoeveel mensen mogen er tegelijkertijd in de lift?
We adviseren maximaal twee personen per lift, met als voorwaarde dat je 1.5 meter afstand kunt houden. Anders één persoon per lift. Daarnaast is het slim om bij iedere lift 1.5 meter te markeren met vloertape, zodat medewerkers afstand bewaren bij het in- en uitstappen.
4. Hoe voorkom ik dat het lawaaierig wordt op kantoor?
Door de 1.5 meter afstand regel zijn medewerkers genoodzaakt om luidruchtiger te overleggen dan gewoonlijk. En door het gebruik van plexiglas wordt de akoestiek in kantoortuinen minder fijn. Maar met simpele aanpassingen kun je dit ondervangen. Bijvoorbeeld door de ruimte op te delen met grote zachte materialen, zoals hoge banken die je als overleghoek inricht. Mocht je die ruimte niet hebben, dan werkt het ook goed om vloerkleden te gebruiken. Daarnaast heb je ook speciale muurpanelen op de markt die zorgen voor een fijne akoestiek.
Uiteindelijk valt of staat een verantwoord 1.5 meter kantoor met het gedrag van medewerkers. Je ziet toch dat iedereen wat losser aan het worden is, soms iets te los. Het is belangrijk om medewerkers zoveel mogelijk te helpen om de regels na te leven. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van duidelijke looproutes met vloerstickers en plexiglasafscheidingen waar het waarborgen van de 1.5 meter lastiger wordt. Je kunt namelijk wel eisen dat medewerkers ver uit elkaar gaan zitten bij vergaderingen, maar als dat haast niet werkbaar is, worden de regels toch minder goed nageleefd. En dan is het onder aan de streep toch veiliger om naast elkaar te vergaderen met plexiglasafschermingen ertussen.
Benieuwd welke materialen je nodig hebt voor het coronaproof maken van een kantoor? Bekijk de Viking ‘Back to Work’ catalogus.