Vier tips voor het onboarden van stagiaires
Stagiaires komen en gaan in organisaties, en zijn vaak van meerwaarde binnen de teams. Ook voor de stagiaire is een eerste indruk erg belangrijk. Hoe kun je dan als organisatie ervoor zorgen dat de stagiaire de onboarding als prettig ervaart? Het succes van een stagiaire wordt vaak bepaald door zijn of haar zelfstandigheid. De een heeft meer structuur en begeleiding nodig dan de ander. Om niks aan het toeval over te laten, is een goed onboardingstraject van essentieel belang. Hierdoor vergroot je de kans dat je stagiaire daadwerkelijk meer voor je organisatie kan betekenen en daarnaast biedt het stagiaires de mogelijkheid om meer te leren. In onze blog vind je enkele tips!
1. Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Tijdens de eerste dag gaat er vaak veel aandacht naar de nieuwe stagiaire. Er wordt een werkplek ingericht en gezorgd voor een introductie. Maar hoe zit het de rest van de week? Voordat je het weet, zit je stagiaire de tweede dag al een halve dag alleen op kantoor. Vooral nu we steeds meer hybride werken, is het extra belangrijk dat iemand zich elke dag verantwoordelijk voelt voor het begeleiden van de stagiaire. Dat hoeft niet per se fysiek, zolang het maar duidelijk is bij wie de stagiaire terecht kan.
2. Zorg voor voldoende werk
De eerste week of weken is het logisch dat stagiaires tijd krijgen om te wennen en zich in te lezen. Maar probeer voor een goede balans te zorgen tussen diverse werkzaamheden. Het is namelijk voor niemand leuk om zich de hele dag in te lezen in het bedrijf, trainingen te doen of mee te kijken. Het is vaak veel leuker en leerzamer om zelf aan de slag te gaan! Als je te maken hebt met kritieke processen of klantcontact is dat misschien niet altijd een optie. In dat geval kun je onderzoeken op welke manier een stagiaire op de achtergrond mee kan werken aan taken. Bedenk dit dan ook vóór de komst van de stagiaire, zodat er een duidelijk takenpakket voor hem of haar klaarligt op de eerste werkdag.
3. Evalueer wekelijks
Evaluatie is belangrijk voor stagiaires, aangezien zij nog weinig werkervaring hebben en volop bezig zijn met persoonlijke groei. Misschien ervaren ze tijdens het werken negatieve emoties die ze daarvoor nog niet kenden. Denk bijvoorbeeld aan faalangst, perfectionisme of frustratie. De organisatie is verantwoordelijk om de stagiaires hierin te begeleiden en om ze een steuntje in de rug te geven wanneer ze dat nodig hebben. Plan daarom vanaf het begin voldoende evaluatiemomenten in en kom deze altijd na. Zo zorg je ervoor dat de stagiaire beter wordt voorbereid op het moment dat ze de arbeidsmarkt opgaan.
4. Maak verwachtingen concreet
Voordat een stagiaire start moet het duidelijk zijn waaraan hij of zij moet voldoen om goed te functioneren binnen de organisatie. Leg daarom uit wat er belangrijk is in jullie bedrijfscultuur. Is initiatief nemen bijvoorbeeld belangrijk of wordt het juist meer gewaardeerd als de stagiaire zich eerst wat meer op de achtergrond houdt? Daarnaast moet het duidelijk zijn op welke punten de stagiaire wordt beoordeeld. Vaak wordt hiervoor de richtlijn vanuit school gehanteerd, maar als je wil dat de stagiaire ook een meerwaarde is voor de organisatie, is het belangrijk dat je concreet maakt wat hiervoor nodig is.
Tot slot kunnen we stellen dat communicatie een grote rol speelt in het onboardingstraject. Voor stagiaires is dit – door hun gebrek aan werkervaring – extra belangrijk voor een succesvolle onboarding en goedlopende stage. En wie weet levert zo’n fijne stage-ervaring in de toekomst wel een enthousiaste collega op!