Duurzaam handelen, kopen en communiceren – dé groene manier om de planeet te beschermen
Van 12 tot en met 18 oktober 2020 vindt de Nationale Recycleweek plaats. Deze week worden bedrijven en consumenten opgeroepen om oude elektrische apparatuur weg te brengen naar één van de gemeentelijke milieustraten of 10.000 inzamelpunten in Nederland.
De Nationale Recycleweek is niet voor niets in het leven geroepen. Eén huishouden heeft gemiddeld al zo’n honderd elektrische producten in huis waarvan een deel in lades ligt te verstoffen. Denk hierbij aan oude mobieltjes, elektronische tandenborstels of een oude printer. Te vaak worden deze apparaten tijdens een opruimwoede nog bij het reguliere afval gegooid. En dat terwijl deze producten vaak nog waardevolle grondstoffen bevatten die op deze manier niet goed gerecycled kunnen worden en verloren gaan. Zonde in onze ogen, en daarbij onnodig.
Het draait om bewustwording
Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de Nationale Meewerkweek, is bewustwording. Elektronische apparaten, verlichting en batterijen horen nu eenmaal niet bij het reguliere afval, waar ze nog té vaak terechtkomen. Mensen gooien toch ook glas in een glasbak en papier in een papierbak? Zo moet het ook normaal worden om elektrische apparaten in de juiste afvalbak te stoppen of om ze af te geven in een winkel of bij de milieustraat. Wij, als verkoper van vele elektronische apparaten, willen hierbij graag onze verantwoordelijkheid nemen en een bijdrage leveren aan dit stukje bewustwording. In klantgesprekken, in onze missie en via onze communicatiekanalen.
De milieustrategie van Viking
Maar hier blijft het niet bij. Ook bij Viking zijn we niet alleen gepassioneerd over wat we doen, maar ook over hoe we dit doen en welke invloed dit heeft op de wereld om ons heen. Dat wij het milieu prioriteit geven komt tot uiting in onze wereldwijde milieustrategie. Alles draait om de volgende pijlers: duurzaam in- en verkopen, duurzaam handelen en duurzaam communiceren. Door deze aanpak uit te dragen en actief te communiceren naar onze klanten, willen we ook daar het ecologisch bewustzijn verbeteren. Maar wat houdt zo’n duurzaamheidsstrategie nou concreet in en vooral hoe kan jij profiteren van een dergelijke strategie?
Drie voorbeelden van centrale bouwstenen van onze duurzaamheidsstrategie:
- Efficiënte consolidatie van ons aanbod
Regelmatig krijgen we de vraag vanuit onze klanten hoe zij hun inkoopproces beter kunnen consolideren. We gaan dan graag met ze om de tafel om het huidige inkoopproces onder de loep te nemen om mogelijkheden te identificeren om bestellingen te consolideren. Dit vermindert het aantal leveringen en de daarmee gepaard gaande CO2-uitstoot. Doordat wij in de volledige vraag naar kantoorbenodigdheden, elektronische apparaten, meubilair, drukwerk en schoonmaak- en hygiëneproducten kunnen voorzien, is zo’n consolidatieproces goed te verwezenlijken.
- Eigen terugnamesysteem voor inkt en toner
Extra bijzonder is ons eigen merk cartridges voor laserprinters, waarvoor we een speciaal recyclingprogramma hebben ontwikkeld. Alle lege inkjet- of tonercartridges die ter recycling worden aangeboden, worden gereviseerd of afgevoerd zodat er geen afval wordt geproduceerd. Bovendien zijn de verpakkingsdozen van de tonercartridges 100% recyclebaar. Hierdoor wordt het verbruik van natuurlijke hulpbronnen zoals olie en nieuwe materialen geminimaliseerd.
- Koop groen
Maar het blijft natuurlijk niet alleen bij het verduurzamen van je inkoopproces. Er wordt namelijk ook steeds meer gelet op de inkoop van duurzame producten. In Eco Shop vind je daarom meer dan 2.000 duurzaam gecertificeerde producten, waarmee je een groener kantoor kunt verwezenlijken. Een betere wereld begint hier: https://www.vikingdirect.nl/nl/eco-shop