Leeswijzer voor het gebruik van Artificial Intelligence op de werkvloer

Weet je iemand die kantoorbenodigdheden kan gebruiken? Deel deze info!

De nieuwste modewoorden – Artificial Intelligence – laten ons ook een beetje zoemen! Deze technologie om machines te creëren met mensachtige capaciteiten is een wonderbaarlijk iets. De vraag is of en zo ja, hoe we deze schijnbaar ingewikkelde materie in onze eigen werkomgeving kunnen toepassen. Wij zijn hier om je een introductie te geven in de wereld van Artificial Intelligence of in het Nederlands: kunstmatige intelligentie en hoe jij AI met een gerust hart kunt inzetten op je werk.

Manieren om AI te gebruiken op de werkvloer


Steeds meer bedrijven maken gebruik van AI-analyses en -tools om hun productiviteit te verhogen, fouten te reduceren en kosten te optimaliseren. Deze mindsetverschuiving is ook logisch, want er zijn veel zakelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie.
Tijd verspillen aan het schrijven van Excel-codes behoort bijvoorbeeld tot het verleden. Zo worden veel functies van Excel vaak niet gebruikt omdat men niet weet hoe. Dit is een potentiële situatie waarin AI van pas zou kunnen komen. Als je het zat bent om Excel-formules te googelen en tijd wilt besparen op het oplossen van fouten, zijn er nu veel handige AI-tools die je kunt gebruiken om deze codes eenvoudig en efficiënt te maken. Sterker nog, je kunt AI-bots ook vragen scripts te schrijven om je data op te schonen. Andere voordelen van het gebruik van AI in Excel zijn het automatiseren van repetitieve taken, het verminderen van fouten, het optimaliseren van data-inzichten en het verbeteren van datavisualisaties.

AI wordt ook steeds vaker gebruikt tijdens brainstormsessies. Deze applicaties kunnen eenvoudig vergaderingen samenvatten in overzichtelijke stukjes informatie waar collega’s naar kunnen teruggrijpen wanneer dat nodig is. Ze kunnen ook worden gebruikt om stukjes tekst of geheugensteuntjes te genereren die tijdens brainstormsessies ideeën kunnen opwekken.

Mogelijke valkuilen van het gebruik van AI op het werk


In elke organisatie is het veilig beheren van bedrijfsgegevens en interne communicatie prioriteit nummer 1. Het is een valkuil waar velen voor waarschuwen bij het gebruik van AI in beveiligde omgevingen. Er moet namelijk een bepaalde reeks beproefde methodes zijn waar werknemers zich aan houden bij het gebruik van AI-applicaties. In de komende jaren, naarmate de tools zich verder ontwikkelen, zullen IT- en juridische teams in organisaties een belangrijke rol spelen bij het opstellen van deze richtlijnen om AI veilig te kunnen gebruiken op het werk.

Dan is er ook nog de twijfel hoe betrouwbaar bepaalde AI-tools zijn en in hoeverre we er daadwerkelijk op kunnen vertrouwen. Door problemen met programmeren en bètaversies is het vaak onmogelijk om recente relevante gegevens over een onderwerp te krijgen. Dit dient dus met een korreltje zout te worden genomen en gegevens moeten waar mogelijk op feiten worden gecontroleerd om te voorkomen dat je met misleidende informatie werkt.
Een ander potentieel nadeel van het gebruik van AI is een gebrek aan creativiteit. Het kan al gauw gemakkelijk worden om op deze technologieën te vertrouwen om veel taken te automatiseren – inclusief creëren. Hoewel dit een legitieme angst is, kan worden beargumenteerd dat er een creatieve geest nodig is om de aanwijzingen te bedenken die het programma gebruikt om de output te genereren. Er zijn voor- en nadelen aan elk nieuw concept dat de wereld in wordt geslingerd. En mocht je nog wat opgekropte creativiteit hebben, voel je dan vrij om onze hobby’s en vrijetijdsassortiment te verkennen!

Hoe je het maximale uit werken met AI haalt


Kunstmatige intelligentie heeft zich langzaam maar zeker een weg gebaand in ons persoonlijke en professionele leven. Als je twijfelt, vraag Siri, Alexa of ChatGPT dan maar wat ze ervan vinden! Dit wekt bij mensen ook de – misschien wel grootste – zorg op dat ze bang zijn om vervangen te worden door AI-programma’s. Hoewel sommige functies inderdaad onvermijdelijk overbodig zullen worden, is er geen twijfel dat AI de toekomst is. Sommige banen zullen verdwijnen, maar er zullen ook weer veel nieuwe banen bijkomen. Naar schatting zullen tegen 2030 ongeveer 890 miljoen banen zijn ontstaan door AI. Er zullen immers altijd mensen nodig zijn om de processen te overzien en ervoor te zorgen dat alles soepel blijft verlopen. AI is bedoeld om ondergeschikte en repetitieve taken te automatiseren, zodat wij meer tijd overhouden voor complexere en creatievere taken.

Onze manier van werken zal met deze geavanceerde technologieën voorgoed veranderen. Werkplekken zullen in de toekomst efficiënter, productiever en hopelijk ook menselijker zijn. AI wordt steeds meer ontwikkeld om menselijke werknemers aan te vullen, niet te vervangen. Bijscholing en het leren van nieuwe programma’s is natuurlijk essentieel voor mensen om hun rol in deze dynamiek te kunnen vervullen. Mensen en AI zullen dus samenwerken door creativiteit te vergroten en alledaagse taken te elimineren. Word jij al enthousiast van deze samenwerking?