Hoe maak je een kantoor gezellig?

Weet je iemand die kantoorbenodigdheden kan gebruiken? Deel deze info!

Het concept van ‘Hygge’ nam een paar jaar geleden de hele wereld over. De Deense filosofie van de goede sfeer en prettige omgevingen lijkt voor velen het ultieme geluksgevoel. Hoewel ‘Hygge’ vaak wordt genoemd als een onvertaalbaar woord, komt het Nederlandse concept van gezelligheid eigenlijk heel dicht in de buurt.

Ook in Nederland weten we hoe we sfeer en gezelligheid in onze woonomgevingen en feestjes toe moeten voegen. We hebben het echter veel minder vaak over de ‘gezelligheid’ van onze werkplekken. Wie als eventplanner of cafémanager werkt ziet een gezellige werkplek wellicht als vanzelfsprekend. Maar voor degenen die dagelijks tussen de bureaus, klappers en verstofte kantoorplanten plaatsnemen is het idee van een gezellige werkplek een stuk minder logisch. Een gezellig kantoor betekent echter een prettige werkplek, en daar worden werknemers gelukkig van. Daarnaast komt een fijn kantoor ook goed over op potentiële klanten.

Lees hier onze 5 tips voor een kantoor met een gezellige uitstraling:

1. MAAK GOED GEBRUIK VAN BASISBENODIGDHEDEN

Om een gezellig kantoor te creëren hoef je niet per se allerlei planten, kussens en prullaria aan te schaffen. Juist door goede keuzes te maken bij het kopen van voorzieningen die je toch al nodig hebt, kun je het verschil maken. Verlichting op kantoren is bijvoorbeeld vaak kil, en hetzelfde over de gehele werkvloer. Door met verschillende lichtbronnen te werken kun je al een hele andere sfeer creëren op kantoor. Ook meubels als dossierkasten zijn sowieso nodig, maar, afhankelijk van welke je kiest, kunnen ze een groot verschil maken in de uitstraling van je kantoor.

2. SOCIALE VOORZIENINGEN

Een goede sfeer zit hem niet alleen in het uiterlijk van je kantoor, maar ook in de opties om op een prettige manier met collega’s om te gaan. Is je koffiehoek bijvoorbeeld uitnodigend? Zijn er mogelijkheden voor informele vergaderingen in zithoeken? Wanneer werknemers de mogelijkheid hebben om op informele manier met elkaar in gesprek te gaan over werk én andere zaken, zal je kantoor meer open en gezellig overkomen.

3. EEN KLEURENSCHEMA KIEZEN

Een werkplek heeft over het algemeen veel spullen nodig. Wanneer je klappers, notitieboeken, pennen, etc. bestelt, is functionaliteit natuurlijk de grootste prioriteit. Zorg echter dat je daarnaast ook goed nadenkt over de kleuren van de artikelen die je aanschaft. Met een warm kleurenschema straalt je kantoor bijvoorbeeld comfort uit, wat meteen ten goede komt aan de sfeer.

4. PERSOONLIJKE AANKLEDING

Iets om over na te denken is de mate waarin werknemers zelf voor sfeer mogen zorgen op kantoor. Fotolijstjes en eigen planten maken een werkplek huiselijker, maar kunnen er ook voor zorgen dat bureaus rommelig en onoverzichtelijk overkomen. Het is gelukkig geen alles of niets keuze, en het kan goed mogelijk zijn om regels op te stellen over de aankleding van bureaus, en werknemers alsnog het gevoel te geven dat ze zelf iets in te brengen hebben.

5. HUISDIEREN OP KANTOOR

Deze zal niet voor elk kantoor toepasselijk zijn. Maar als je je kantoor echt een beetje de sfeer van een huis wil geven, kan een huisdier een goede keuze zijn. Een hond op kantoor zorgt voor verbinding onder werknemers, en maakt het vooruitzicht om ’s ochtends naar je werk te gaan een stuk fijner. Dit is echter alleen geschikt voor bedrijven die het huisdier ook echt een fijn leventje kunnen bieden, en waar de werknemers er geen van allen bezwaar tegen hebben.

Hoe zorg jij voor gezelligheid op kantoor? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking