De keuken schoonhouden voor beginners

Weet je iemand die kantoorbenodigdheden kan gebruiken? Deel deze info!

De keuken of pantry is een onmisbaar onderdeel van elk kantoor! Het kloppend hart van de organisatie, wordt deze ruimte vaak wel genoemd. Hier vinden de informele gesprekken plaats bij de koffieautomaat, komen medewerkers op adem en tappen ze een vers bakje koffie. Het is daarom belangrijk deze ruimte te allen tijde schoon, opgeruimd en goed bevoorraad te houden. Een schone en georganiseerde keuken heeft zijn weerslag op het werk en kan het moreel van het personeel verhogen. Lees verder voor enkele tips en suggesties om de keuken op kantoor proper te houden.

We hebben deze leidraad ingedeeld op basis van het aantal mensen bij jou op het werk. Lees verder voor een checklist voor het schoonmaken van de kantoorkeuken. De gekozen strategie kan verschillen, afhankelijk van het aantal mensen dat gebruikmaakt van de keuken, maar sommige tips gelden voor alle soorten kantoren, ongeacht de grootte of het aantal medewerkers.

Keukens met weinig bezoekers

Als je een kleine keuken hebt voor enkele werknemers, stel dan voor om een taakverdeling te maken! Dit is een leuke manier om medewerkers verantwoordelijkheid te geven voor het opruimen van hun eigen spullen. Maak een takenrooster, waarin collega’s bepaalde taken krijgen – zoals het opruimen van de koelkast aan het einde van de week, of het schoonmaken van de magnetron eens in de twee weken. Dit werkt het best als het een gezamenlijke inspanning is. Iedereen moet zo zijn steentje bijdragen aan het schoonhouden van het kantoor, en dit vormt een leuke aanpak om ervoor te zorgen dat het werk wordt verdeeld.

Een gemeenschappelijke kantoorruimte onderhouden vraagt niet alleen om praktisch poetswerk, maar ook een gedegen organisatie. Koffiekopjes, lepels, borden, handdoeken en afwasborstels, ze moeten allemaal een eigen plek krijgen, om de rommel op het aanrecht flink te verminderen. Al die spullen raken anders kwijt doordat verschillende mensen gebruikmaken van het keukentje. Het labelen van keukenkastjes en spullen kan dan helpen om te voorkomen dat keukengerei zoekraakt.

Je kunt ook leuke posters of memoblaadjes met hints voor het schoonmaken ophangen, zo geef je werknemers een visueel geheugensteuntje om het aanrecht schoon te houden of geen rommeltje te maken van de voorraadkastjes. Ze zijn ook gewoon een herinnering om de gemeenschappelijke ruimtes netjes te houden.

Keukens met gemiddeld gebruik


Verwacht je meer bezoekers in je keuken, dan is het fiscaal aantrekkelijk om te investeren in hulpmiddelen die het makkelijker maken om de ruimte tiptop in orde te houden. Een vaatwasser is een interessante optie, omdat mensen hun vuile kopjes of mokken er na gebruik makkelijk in kunnen zetten, wat leidt tot minder rommel en geknoei. Vaatwastabletten maken het ook een peulenschil om de vaat te doen.

En om het voor personeel makkelijker te maken papieren handdoeken te pakken, is het slim om een handdoekdispenser aan te schaffen. Door de doekjes voor het grijpen te houden verlaag je de drempel om even snel het aanrecht af te vegen of de wasbak uit te doen. Bovendien zijn dispensers een hygiënische manier om handdoeken te pakken, omdat ze de kans op besmetting verkleinen.

Drukbezochte keukens


Hoe meer werknemers gebruikmaken van een keuken of kantine, hoe meer actie je moet ondernemen om die ruimtes schoon te houden. Maar maak je niet druk, het hoeft niet tot kopzorgen te leiden. Hygiëne is van het grootste belang, en er zijn doodsimpele manieren om de keuken op kantoor schoon te houden. Het is belangrijk om wekelijks de keuken een schoonmaakbeurt te geven, waarbij de plekken die het meest worden aangeraakt, zoals handgrepen van apparaten en tafelbladen, extra aandacht verdienen.
Denk naast de aanschaf van een afwasmachine en een handdoekdispenser ook aan een koffiezetapparaat. In combinatie met heerlijke koffiecapsules zijn deze eenvoudig in onderhoud en een groot pluspunt voor uw werknemers!

Er zijn enkele lichte taken die alle werknemers op zich kunnen nemen, ongeacht de drukte op kantoor. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden dat iedereen zijn bakjes met eten en drinken goed afdekt voordat het de magnetron in gaat, om geknoei te voorkomen en het apparaat netjes te houden. En door meteen een doekje te pakken als er toch wordt geknoeid, voorkom je dat er na verloop van tijd de hele keuken een smeerboel wordt.

Ook al neemt iedereen zijn schoonmaaktaken nog zo serieus, het is onvermijdelijk dat er toch vuil en stof achterblijft. En iedereen zijn professie, maar kantoorklerken, winkelbedienden of productiemedewerkers hoeven geen deskundige schoonmakers te zijn. Af en toe een professionele kantoorschoonmaak en een jaarlijkse ongediertebestrijding zijn dan ook wijze keuzes.