Houd je bureau netjes en werk productiever!
Een rommelig bureau werkt nooit in je voordeel! Het oogt niet alleen chaotisch, maar het weerspiegelt vaak ook innerlijke wanorde. Ga maar na – als je lekker in je vel zit en ‘s morgens in een vrolijke bui naar kantoor bent gehuppeld, regel je je zaakjes keurig en hou je je omgeving netjes. Een opgeruimd en schoon bureau is immers essentieel voor een goede concentratie en een productieve werkdag. Onze omgeving heeft een grote invloed op ons gedrag, onze stemming en onze mindset. Lees dus verder voor enkele handige tips om je werkplek opgeruimd en productief te houden.
Begin klein, en zet daarna grote stappen
Je raakt makkelijk verstrikt in de warboel van alle dagelijkse beslommeringen, waarna je achteraf wordt geconfronteerd met een berg ongeordende paperassen en rondslingerende bureau-accessoires. Op zo’n moment is het zaak om diep adem te halen, de mouwen op te stropen en klein te beginnen. Doe alles stap voor stap en probeer je niet overweldigd te voelen. Richt je eerst op het schoonmaken en organiseren van de grote voorwerpen, zoals je monitor of laptop, de monitorstandaard en eventuele rekjes. Zodra de grotere voorwerpen op hun plek liggen, komt dat de sfeer al snel ten goede.
Vervolgens wend je je tot een fles allesreiniger; je beste vriend bij het ontdoen van je bureaublad van koffievlekken en andere vieze plekken. Microvezeldoeken behoren ook tot de standaarduitrustingvoor voor deze schoonmaakklus. Ze zijn superhandig om gemorste dranken op te vegen of om gewoon aan het einde van iedere werkdag het meubilair mee af te stoffen. Deze doekjes zijn ook ideaal om vlekken van je laptopmonitor of telefoonscherm te poetsen.
Het schoonmaken van het toetsenbord is de volgende stap. Je kunt een luchtspray gebruiken om stof tussen de toetsen vandaan te blazen. Zorg er wel voor dat je je laptop of pc ook schoonveegt met schermdoekjes. Mocht je niet weten hoe je de muismat schoonmaakt, dan hebben we daar een handig trucje voor. Vul een wasbak of grote kom met warm water en meng er wat handzeep door. Dompel de muismat erin, spoel hem voorzichtig af, was hem met schoon water en hang hem vervolgens op om te drogen. Vergeet niet om ook de onderkant van de muis zelf schoon te maken, want dat zien mensen vaak over het hoofd.
Word je er blij van?
Een belangrijk onderdeel van het schoonmaken en ordenen van een ruimte bestaat uit het weggooien van wat je niet langer nodig hebt. Dit lijkt misschien een grote klus, maar door het op te delen in kleinere stukjes wordt het heel gemakkelijk. Begin met het wegdoen van alle rommel of overbodige spullen op of rondom het bureau. Denk hierbij aan lege flessen, voedselverpakkingen en opgefrommelde sticky notes.
Vergeet niet dat rommel niet alleen meer uit fysieke voorwerpen bestaat. In de huidige tijd bestaat er ook zoiets als digitaal afval. Denk bijvoorbeeld aan de vele overbodige tabbladen die je open hebt staan in je webbrowser (en ja, we maken ons daar allemaal schuldig aan), of taken op je to-dolijst die je maar niet wegwerikt, terwijl ze maar een paar minuten duren. Dus, sluit die extra tabbladen en schrijf die e-mail die je hebt uitgesteld en die slechts twee minuten kost om op te stellen en te verzenden!
Heel simpel: bewaar geen spullen waar je niet blij van wordt. (En nee, dit betekent niet dat je de bestanden van dat vervelende project mag weggooien.) Dit is een goede manier om uw werkplek te ontdoen van spullen die geen nut meer hebben. Hoe minder overbodige spullen, hoe makkelijker het is om de ruimte georganiseerd en netjes te houden.
Kleine gewoontes aanwennen
Uiteindelijk is het belangrijk om je werkplek niet alleen een enkele dag schoon te houden, maar een systeem te hebben zodat je routine ontwikkelt en deze in je werkdag integreert. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om aan het eind van de dag het bureaublad op te ruimen als je thuis werkt of voordat je het kantoor verlaat. Op die manier begin je de volgende dag weer met een schone werkplek waardoor je je beter kunt concentreren.
Een andere tip is om te investeren in een labelprinter en dingen die je niet vaak gebruikt te labelen, zodat je ze makkelijk kunt terugvinden. Denk aan oud papier, weinig gebruikte kantoorartikelen en wat dies meer zij.
Rommel en wanorde leiden tot afleiding en veroorzaken vaak stress, angst en schuldgevoelens. Het vergroot ook de kans op uitstelgedrag. Gebruik enkele van deze tips om je bureau en kantoor vandaag nog te verbeteren. Ruim je werkplek op en werk productiever!