5 tips voor de ultieme elevator pitch
Wat is nou het verschil tussen een goede en slechte salesman? En wat zorgt ervoor dat klanten voor jou kiezen en niet voor een ander? Het antwoord is simpel: de elevator pitch. Als je die goed onder de knie hebt, lig je altijd voor op de competitie; of je nu voor een volle zaal staat of een belangrijk zakencontact tegenkomt op straat. De elevator pitch is een 1-minuut durende, pakkende introductie voor je bedrijf (of jezelf), waarmee je mensen zo weet te enthousiasmeren dat ze meer willen weten. Kan die van jou wel een boost gebruiken? In dit artikel helpen we je op weg met 5 top tips.
waar en wanneer gebruik je de elevator pitch?
Stel je voor: je stapt de lift in en naast je staat de CEO van een bedrijf waar je maar al te graag mee zou willen samenwerken. Tijd voor een snelle introductie, voordat de lift weer stopt! Zo is het idee van de elevator pitch ontstaan: dé manier om iemand te laten zien wie je bent en natuurlijk een visitekaartje uit te delen. In de praktijk kan dit natuurlijk op allerlei verschillende locaties gebeuren, zolang je iemand maar niet stoort of onderbreekt.
Een goede pitch bestaat uit 4 belangrijke elementen: wie je bent (achtergrond en basisinformatie om een beeld van jezelf te schetsen), wat je kunt (het belangrijkste!), wat je toevoegt (wat heb je gepresteerd?) wat je wilt (om aan te geven waarom je iemand aanspreekt). Maar hoe zet je deze informatie nou om in een kort, pakkend verhaal?
#1 – openingszin
Laten we bij het begin beginnen: de openingszin kan je pitch maken of breken. Bedenk iets verrassends, zoals een bijzonder feitje over de industrie waarin je werkt, of iets indrukwekkends over je bedrijf. Maar let op: houd het neutraal en objectief, zodra je gaat opscheppen zullen de meeste mensen meteen stoppen met luisteren.
#2 – visualiseer
Neem iemand mee in je verhaal door een situatie zo beeldend mogelijk te schetsen. Laat je inspireren door industrieleiders zoals Steve Jobs, die met zijn speech tijdens de diploma-uitreiking van Stanford University een link legde met het publiek door over zijn eigen, ietwat ongebruikelijke studententijd te vertellen.
#3 – geen jargon
Ook al is de kant groot dat de persoon tegenover wie je je verhaal doet bekend is met industrietermen, maakt het je pitch een stuk sterker wanneer je het algemeen houdt. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je je pitch ook in informelere situaties kunt gebruiken, zoals op feestjes en familiegelegenheden.
#4 – pas je aan de luisteraar aan
Mensen hebben meer aandacht voor je als ze zich begrepen voelen. Laat dus goed merken dat je weet waar iemand mee bezig is en welke moeilijkheden daar eventueel bij komen kijken. Om een persoonlijke connectie met iemand te kunnen maken is het een goed idee om, waar mogelijk, vooronderzoek te doen. Zijn er recente ontwikkelingen binnen iemands bedrijf waarop je kan inhaken? Hoe meer je de pitch op je luisteraar aanpast, hoe groter de kans dat ze je onthouden en uiteindelijk contact met je opnemen.
#5 – oefen, en vraag om feedback
Om je pitch zo goed mogelijk te kunnen voordragen is het belangrijk dat je veel oefent. Zit het verhaal goed in je hoofd? Oefen deze dan met vrienden en familie om ervoor te zorgen dat je intonatie, volume en tempo goed is. Na elk rondje feedback kun je de pitch weer een stukje bijstellen, maar laat ook ruimte over voor spontane veranderingen. En onthoud ook: je pitch is nooit af, maar juist een constant proces van ontwikkeling en aanpassing.
Dat waren onze top tips voor een ijzersterke elevator pitch. Heb jij nog iets toe te voegen? Laat het ons weten via Twitter op @NL_Viking.
Title:5 top tips voor de ultieme elevator pitch | Viking Blog
Meta Description: Met een elevator pitch introduceer je jezelf in 1 minuut zo sterk dat mensen meteen meer willen weten. Maar hoe bereid je dat voor? We geven 5 top tips.
English Summary (1-2 sentences): An elevator pitch is a 1-minute introduction so strong that people immediately want to know more. But how do you prepare for that? We give 5 top tips.