Viking Blog

Internationale kantooretiquette

Internationale kantooretiquette

image

 

Werken in het buitenland is vaak een geweldige ervaring. Het is goed om je kennis van vreemde talen te versterken en tevens kan het een goede keuze zijn om je carrière te versnellen. Maar ondanks al deze voordelen, kan het af en toe ook knap lastig zijn. Het is soms moeilijk te doorgronden wat de juiste manier is om met collega’s, zakelijke partners of klanten om te gaan.

Nou, wij willen je graag de goede richting op wijzen en hebben een infographic gemaakt met daarin een lijst do’s en don’ts in een goed aantal verschillende landen. Het doel is om de meest belangrijke cultuurverschillen aan te geven die op buitenlandse kantoren kunnen voorkomen. Op deze manier ga je goed gewapend ten ijs! En zal je menig faux pas vermijden.

Snippet Int. kantooretiquette infographic

Klik op afbeelding om volledige infographic te bekijken.

Culturele verschillen

Wist je bijvoorbeeld dat het in Frankrijk heel gezond is om openlijk tegen de baas te klagen? Of dat, hoewel het in veel landen normaal is om alcohol als presentje te geven, je dit in Saoedi-Arabië maar beter kan laten? Want Saoedi’s drinken geen alcohol vanwege religieuse redenen.

Sommige do’s en don’ts zijn meer voor de hand liggend dan anderen, maar wij denken dat het beter is om goed geïnformeerd te zijn, dan verkeerd verrast. Mocht je ooit twijfelen in het land van verblijf dan is ons beste advies: blijf simpelweg beleefd, kopieer het gedrag van je collega’s en als je echt niet weet wat je moet doen, vraag het dan gewoon aan iemand die het wel weet.

Ervaring

Ruud Linders: “Als Europees Marketing Manager van Viking moet ik regelmatig de landsgrenzen over voor zaken. Ieder land dat ik bezoek heeft zijn eigenaardigheden en conventies. En juist dat maakt de wereld zo’n mooie en gevarieerde plek. Gelukkig heb ik tot nog toe nooit echt verkeerde dingen gezegd of gedaan. En met deze infographic ben ik weer een stuk beter geïnformeerd.’’

Via deze link kun je de hele infographic lezen. Misschien kende je alle etiquette al. Maar wie weet, wellicht leer je ook nog wat nieuwe dingen die je zullen helpen georganiseerd te werk te gaan op je internationale werkplek!

Als je nog andere interessante internationale kantooretiquettes kent, deel ze dan graag met ons. Vertel het ons via Twitter! @NL_Viking

Snippet Int. kantooretiquette infographic
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn