Viking Blog

Yoga vanuit je bureaustoel

Yoga vanuit je bureaustoel

In ons drukke, gejaagde bestaan schiet sporten er nog weleens bij in. Gelukkig hoef jij jezelf echt niet af te beulen in de sportschool om toch verantwoord bezig te zijn. Ga wat vaker op de fiets naar het werk, neem de trap en maak tussen de middag een ommetje. Wanneer je dan dagelijks ook nog een paar yogaoefeningen doet, ben je goed op weg. En je hoeft er je bureaustoel niet eens voor uit. Doe dagelijks tussendoor deze miniworkout voor meer focus en energie.

Klaar voor de start:

  • Ga rechtop in je stoel zitten en zet je voeten plat op de grond. Wil je het echt goed aanpakken, trek dan eerst je schoenen uit.
  • Doe bij iedere oefening je schouders naar achteren, breng je schouders naar beneden, trek je kin iets in en kantel je bekken. Dit is de basis van een goede houding.
  • Start een oefening terwijl je diep inademt, laat de houding los tijdens een uitademing.

Oefening 1: Ontspannen begin

Zit rechtop in je stoel, met beide voeten op de grond en doe je ogen even dicht (nadat je deze oefening hebt gelezen). Wees je bewust van je ademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond. Doe dit meerdere keren. Probeer hierbij je ademhaling omlaag te brengen zodat je deze in je buik voelt en niet op de borst.

Oefening 2: Stretch omhoog

Leg je handpalmen tegen elkaar en verstrengel je vingers. Adem in, vouw je verstrengelde handen naar buiten en breng ze met gestrekte armen omhoog tot boven je hoofd. Volg met je ogen je handen omhoog. Houd hierbij je nek ontspannen en leun ietwat achterover. Adem uit en laat je handen voorzichtig uiteen vallen. Herhaal dit een aantal keer.

Oefening 3: Stretch opzij

Pak met de rechterhand de leuning van je bureaustoel en breng je linkerarm langs je oor omhoog, kijk mee naar boven en leun naar rechts. Herhaal de oefening  aan de andere kant.

Oefening 4: Gekruiste armen op je rug

Ga iets van je rugleuning af zitten met beide voeten op de grond. Breng je rechterarm recht omhoog en achter je nek omlaag op je rug. Draai je linkerarm naar achteren en breng deze via de onderrug omhoog richting je rechterhand. Je handen hoeven – achterop je rug – elkaar niet te kunnen raken, maar dat mag wel. Herhaal de oefening de andere kant op. Bij een uitademing laat je je armen rustig omlaag vallen.

Oefening 5: Stretch de rug

Adem in en breng de binnenzijde van je handen tegen elkaar  aan,met de vingertoppen omhoog (als in bidden). Druk de handen tegen elkaar aan en voel je rugspieren aanspannen. Laat hierna los op een uitademing.

Oefening 6: Nieuwe energie

Adem in en strek je armen naast je oren uit omhoog, volg je armen met je blik mee omhoog. Adem uit en vouw jezelf dubbel door je bovenlichaam rustig omlaag naar je voeten te brengen. Ontspan hierbij je rug. Herhaal deze oefening drie keer.

Afsluiting:

Ga even staan, schud voorzichtig alles los. Adem een aantal keer diep in en uit en drink een glas water. Je bent klaar om er weer tegenaan te gaan!

Tags:, , ,
Doe dagelijks tussendoor deze miniworkout voor meer focus en energie.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn