Viking Blog

Tips voor een ergonomische werkplek

Tips voor een ergonomische werkplek

Veel ondernemers brengen een aanzienlijk deel van hun werkdag zittend door achter een bureau en kijkend naar een beeldscherm. Dat zo’n zittend bestaan de nodige problemen als nek- en rugklachten of hoofdpijn op kan leveren is bekend. Maar hoe kun je dergelijke klachten nu verminderen of nog beter, voorkomen? Met onderstaande tips kun jij je werkplek met kleine aanpassingen zo ergonomisch mogelijk inrichten. Dat draagt bij aan een goede werkhouding.

  • Kies de juiste stoel

Uiteraard is de eerste stap het kiezen van de juiste bureaustoel. Let hierbij op zithoogte en -diepte en de leuningen. Wanneer de stoel te hoog of te laag is, kost het meer kracht om op te staan en kan het zelfs beenzenuwen afknellen. Je merkt het vanzelf als je benen gaan slapen. Je boven- en onderbenen zouden in een hoek van 90 graden moeten staan. Als jouw ideale zithoogte niet past bij de hoogte van je tafel, probeer dan eens een voetensteuntje.
Wanneer je zitting te diep is, ben je snel geneigd onderuit te zakken. Hou er bij de aankoop van een stoel dus rekening mee dat je recht tegen de rugleuning kunt zitten, maar ook een goede hoek in je knie houdt. Ook de armleuningen zijn meestal te verstellen: zet ze op gelijke hoogte met de tafel en zorg dat je armen er losjes op steunen.

  • Stel het beeldscherm goed af

Een computer is onmisbaar op de werkplek, maar het beeldscherm kan de oorzaak zijn van oog- en nekklachten. Een ideale afstand is zo’n 50 cm van je ogen, waarbij de bovenkant van het scherm op ooghoogte is. Dan kijk je in een hoek van 30 graden naar beneden en worden je nekspieren niet geforceerd.

Instellingen als helderheid en contrast zijn in te stellen naar wat jij prettig vindt. Het is wel aan te raden om met donkere letters op een lichte achtergrond te werken, met een frequentie van zo’n 70 hertz. Zet bovendien het beeldscherm dwars ten opzichte van het raam, zodat het zonlicht niet reflecteert.

  • Neem een ergo-toetsenbord en -muis

RSI en met name de ‘muisarm’ is vervelend en moeilijk te genezen, maar met kleine aanpassingen op kantoor deels te voorkomen. Er zijn veel ergonomische toetsenborden verkrijgbaar, die door een bolle en oplopende vorm minder druk leggen op de polsen. Daarnaast kun je, als je veel gebruik maakt van de muis, kiezen voor een gelkussen onder je pols. Geen paar handen is hetzelfde of even groot, dus ook computermuizen zijn in verschillende maten en vormen verkrijgbaar. De juiste maat voorkomt kramp en overbelasting van de spieren.

  • Let op je verlichting

De verlichting is een voorbeeld van iets wat vaak wordt vergeten als het gaat om ergonomie. Naast voldoende daglicht, is goed kunstlicht erg belangrijk. Lampen mogen niet te fel zijn, maar ook vooral niet te donker. Goed om te weten: hoe ouder je wordt, hoe meer licht je nodig hebt voor je werkzaamheden. Richt de lampen niet direct op je scherm, maar juist op een muur of het plafond. Dit werkt minder storend voor je ogen en zo worden schaduwen en reflecties verminderd.

Buiten passend meubilair en ergonomische apparatuur, is het allerbelangrijkst om niet te lange tijd stil te blijven zitten. Ga dus tussendoor eens staan of een stukje lopen. Dit blijft de beste manier om je spieren te ontlasten en zo pijn en klachten te voorkomen.

Tags:, ,
ergonomie Buiten passend meubilair en ergonomische apparatuur, is het allerbelangrijkst om niet te lange tijd stil te blijven zitten. Ga dus tussendoor eens staan of een stukje lopen.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn