Viking Blog

Office Hacks: Tips tegen uitstelgedrag

Office Hacks: Tips tegen uitstelgedrag

We hebben er allemaal weleens last van. Die ene taak verschuift elke dag weer van het to-do lijstje van vandaag naar het lijstje van morgen. En ook al krijg je tijdens het uitstellen waarschijnlijk veel andere taken af, toch heeft uitstelgedrag op de lange termijn veel stress als gevolg. We zetten daarom een paar praktische tips op rij waardoor je je uitstelgedrag kan verminderen.

to-dolijst tegen uitstelgedrag

Een effectievere to-do lijst

Zorg ten eerste dat je je to-do lijst opstelt met de meest belangrijke taken bovenaan. Daarnaast raden we aan om alles behalve de bovenste taak op je lijstje met een post-it af te plakken. Maak je lijstje een dag van tevoren af, zodat je ’s ochtends alleen die ene taak kunt zien. Zodra je die taak af hebt, mag je je post-it verschuiven naar de volgende taak. Maar pas op, niet spieken!

Onderzoek de oorzaak van je uitstelgedrag

Vaak stellen we één specifieke taak uit, terwijl we met gemak de rest van onze to-do lijst afvinken. Ga dus even goed na waarom deze taak nou juist zo’n obstakel is. Ben je bang om te falen? Ben je juist bang voor succes? Heb je überhaupt geen motivatie meer voor je huidige baan? Hopelijk is het niet die laatste, maar door de bron van je uitstelgedrag te onderzoeken, zou je deze problemen in de toekomst weleens kunnen vermijden.

sprinter

Ren sprintjes, geen marathon

Deel je taken in als sprintjes, niet als één grote marathon. Je kunt je er misschien niet toe zetten om vandaag 6 uur lang dat hele rapport te schrijven, maar je kunt je waarschijnlijk wel 15 minuutjes concentreren om een structuur op papier te krijgen. Na die 15 minuten sprinten kun je jezelf dan even een schouderklopje geven, en met nieuwe motivatie aan de volgende taak beginnen.

Stop met fantaseren

Denk niet te veel na over de uitkomst van je taak. Wordt dit de scriptie van het jaar? Het rapport waardoor je eindelijk die promotie krijgt? De blogpost waardoor je zomaar een boekendeal aangeboden krijgt? Hopelijk wel, maar het heeft geen zin om in je fantasieën te blijven hangen. Zorg dat je doel het afkrijgen van de opdracht is, en hou het daarbij. Ambities zijn goed, maar in dit geval is de kans groot dat je de lat te hoog legt, en daardoor helemaal niks meer afkrijgt.

Heb jij nog tips om beter met uitstelgedrag om te gaan? Laat het ons dan weten via Twitter: @NL_Viking

sprinter Deel je taken in als sprintjes, niet als één grote marathon.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn