Viking Blog

Tidal vs. Spotify, wie wint de streamingoorlog?

Tidal vs. Spotify, wie wint de streamingoorlog?

De afgelopen jaren heeft Spotify een ware revolutie in de muziekwereld teweeggebracht. In een wereld waarin minder cd’s werden verkocht en iedereen steeds meer op zoek ging naar onbetaalde downloads leek het onmogelijk om nog geld te verdienen aan muziek. Spotify bedacht de oplossing: een dienst waarbinnen nagenoeg alle muziek online beschikbaar was, tegen betaling of gratis met de toevoeging van advertenties.

Arme artiesten?

Het gevolg is wel dat de inkomsten voor muzikanten nog altijd aanzienlijk lager zijn dan in de hoogtijdagen van de fysieke geluidsdragers. De redelijkheid daarvan is weer een hele discussie op zich, maar een aantal grote artiesten hunkerde in ieder geval naar een alternatief dat eerlijker zou zijn voor de muzikanten. De dienst heet Tidal en werd onlangs gelanceerd door sterren als Jay Z, Beyoncé, Kanye West en Madonna.Tidal-SLider-700x350

Het verschil tussen Tidal en Spotify

Je kunt vraagtekens zetten bij oprechtheid waarmee de hiervoor genoemde steenrijke artiesten voor eerlijkere inkomens voor muzikanten strijden. Voor de gemiddelde gebruiker zal het vermoedelijk geen reden zijn de ene dienst boven de andere te verkiezen. Het verschil zal dus vooral moeten zitten in de manier waarop die klant bediend wordt. In hoeverre kan Tidal zich op dat vlak onderscheiden?

Exclusieve content

De belangrijkste troef voor Tidal is exclusiviteit. De artiesten die aan Tidal verbonden zijn zullen namelijk content leveren die alleen via Tidal te beluisteren is. Of te bekijken, want ook met video onderscheidt Tidal zich van de concurrentie. Overigens niet voor lang, want Spotify heeft net aangekondigd in een nieuwe versie ook video te gaan leveren.

Tidal

Kwaliteit en prijs

Een ander vlak waarop Tidal Spotify van de troon probeert te stoten is de geluidskwaliteit. Bij Spotify is deze in de gratis versie 160 Kbps en kun je die in de betaalde versie opschroeven tot 320 Kbps. Bij Tidal wordt muziek echter afgespeeld als FLAC-bestanden, die de geluidskwaliteit van cd’s evenaren. Dat gaat wel gepaard met een hoger prijskaartje want Tidal is maar liefst twee keer zo duur als Spotify en kent geen gratis versie. Bovendien kan het met je mobiele databundel ook snel gaan met zulke grote audiobestanden, wat ook weer tot extra kosten leidt.

Kan Tidal Spotify verslaan?

Hoewel Tidal zeker een aantal interessante usp’s heeft, is het maar zeer de vraag of ze hiermee het grote publiek gaan overtuigen. De meeste gebruikers zullen het verschil tussen een audiobestand van Spotify en Tidal niet horen, al was het maar vanwege de doorgaans toch middelmatige apparatuur waar deze op afgespeeld wordt. Daarnaast is de vraag aan klanten om te betalen voor online muziek al lastig genoeg, laat staan dat men er voor wat exclusieve content gelijk twee keer zoveel voor gaat neerleggen. De verwachting is dan ook dat Spotify zeker met haar nieuwe versie nog wel even aan de streamingtop blijft staan.

Tags:, ,
Tidal_Spotify Het verschil zal dus vooral moeten zitten in de manier waarop die klant bediend wordt
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn