Viking Blog

Slim inkopen is geld verdienen

Slim inkopen is geld verdienen

Inkoop is voor de meeste ondernemers niet hun favoriete bezigheid, maar wel een belangrijke. Als je er niet structureel mee bezig blijft, lopen de kosten ongemerkt op. Slim inkopen kan je veel geld besparen.

De eerste en belangrijkste bespaartip is: zorg dat je weet wat je waaraan uitgeeft en of dit echt nodig is. Als je hier niet aan toe komt, neem dan iedere twee maanden één van de onderstaande onderwerpen onder de loep. Bij kostbare zaken als verzekeringen en huisvesting loont het om uitzoekwerk te (laten) doen en regelmatig te evalueren. Wat betreft artikelen die minder op je begroting drukken, kan het juist efficiënter zijn om voor de gemakkelijke weg te kiezen. Want ook jouw tijd is geld.

Telefonie

Neem eens per jaar je telefoniecontract onder de loep. Past het wel bij het belgedrag van jou en je medewerkers? Of is het juist het belgedrag dat anders moet? Wellicht is het voordeliger om te skypen in plaats van te bellen, of te whatsappen in plaats van te sms’en. Vaak is het goedkoper om een SIM-only abonnement met los toestel te nemen, maar zorg dan wel dat toestellen zo lang mogelijk meegaan door er bijv. een hoesje bij aan te schaffen. Schrikbarende roaming-kosten kun je voorkomen door een limiet op het dataverbruik in het buitenland in te stellen.
telefonie

IT

Softwarelicenties zijn duur. Tegenwoordig kun je veel softwarelicenties ook huren. Microsoft Office heeft bijvoorbeeld Office 365. Vooral voor gespecialiseerde software die je niet het hele jaar door gebruikt, kan huren uitkomst bieden. Zo is de ontwerpsoftware van Adobe per maand af te nemen. Wat je ook kunt huren, is de reken- en opslagcapaciteit van de cloud. Hierdoor heb je zelf minder hardware nodig en minder kosten aan IT-beheer. Hierin zijn allerlei tussenvormen mogelijk: je kunt je complete werkomgeving in de cloud zetten – wat thuiswerken overigens een stuk makkelijker maakt – of je werkt in principe op je eigen netwerk, maar doet zware berekeningen of archivering in de cloud. In deze blog lees je meer over de stap naar de cloud.

Kantoorruimte

Met energiebesparingstips en co-worken kun je op huisvestingskosten besparen. Neem ook jaarlijks het contract van je energieleverancier onder de loep voor betere deals. Om de grootte van je kantoor optimaal te houden, kun je met regelmaat het aantal werkplekken evalueren. Want met parttimers en thuiswerkers in dienst, heeft eigenlijk niet iedere medewerker een vaste werkplek nodig. En als je de vergaderruimte weinig gebruikt, is het misschien voordeliger om er bij gelegenheid een te huren.
kantoor

Verzekeringen

Wanneer alle verzekeringen eenmaal geregeld zijn, denk je er misschien liever niet meer over na. Zonde, want er verandert nogal eens wat bij verzekeringen, net als in het risicoprofiel van jouw bedrijf. Door jaarlijks veranderende risico’s te inventariseren, zoals een nieuw bedrijfspand, een wisselende omzet of een uitbreiding van het personeelsbestand en vervolgens gericht te ‘shoppen’, zorg je dat jouw verzekeringen bij de bedrijfssituatie passen. Net als voor privéverzekeringen, bestaan er diverse vergelijkingssites zoals Datishetverschil.nl.

Tags:, , , , ,
inkopen Zorg dat je weet wat je waaraan uitgeeft en of dit echt nodig is. Als je hier niet aan toe komt, neem dan iedere twee maanden één van de onderstaande onderwerpen onder de loep.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn