Viking Blog

Office Hacks: Slechte gewoontes op de werkvloer

Office Hacks: Slechte gewoontes op de werkvloer

Dag in dag uit dezelfde routine, op dezelfde werkplek. Geen wonder dat er bij iedereen weleens wat slechte gewoontes insluipen. Maar slechte gewoontes op de werkvloer kunnen grote invloed hebben op je productiviteit. We zetten daarom een paar van de meest voorkomende gewoontes op rij, mét wat tips om jezelf te verbeteren.

Slechte gewoontes 1

Multitasken

Lange tijd dacht iedereen dat multitasken juist een goede eigenschap was. Veel dingen tegelijk kunnen doen lijkt namelijk een teken van productiviteit. Je kunt echter beter één taak tegelijk doen. Als je echt focust op één opdracht, kun je daar al je aandacht aan wijden, wat de effectiviteit en kwaliteit bevordert.

Overal over vergaderen

In Nederland kennen we een echte vergadercultuur. Het liefst bespreken we alles samen, zodat we zeker weten dat we echt op één lijn zitten. Zo voorkomen we misschien miscommunicaties, maar veel van onze vergaderingen nemen onnodig veel tijd in beslag. Kijk eens goed in je agenda, en ga per vergadering na of deze echt noodzakelijk is, of dat je het ook met een mailtje kunt afhandelen.

De VrijMiBo overslaan

Dit geld eigenlijk voor alle sociale activiteiten op het werk. Je vindt het misschien prettig om alleen te lunchen en op vrijdag snel te vertrekken zonder de ‘verplichte’ drankjes, maar hier doe je jezelf geen gunst mee. Een beetje je best doen rond je collega’s kan de algehele sfeer op de werkvloer sterk beïnvloeden. Zo zal er meer worden samengewerkt, zullen er mee ideeën worden uitgewisseld, en zal men elkaar meer vragen durven stellen.

Slechte gewoontes 2

Het laatste uurtje uitzitten

Op sommige dagen kijk je vanaf 4 uur elke 2 minuten op de klok, in de hoop dat de tijd toch net iets sneller zal gaan. Je denk misschien dat niemand het door heeft, maar door je lichaamstaal en de blik in je ogen zien mensen al snel wanneer je niet productief bezig bent. Gebruik het laatste uur eens om je bureau goed op te ruimen, een uitgebreide to-do lijst te maken of je uren in rekening te brengen. Je hoeft nu niet meer aan een groot project te beginnen, maar je kunt dit uur goed gebruiken voor wat kleine, simpele taken.

Elke e-mail meteen openen

Niemand verwacht dat je binnen twee minuten op elke mail reageert. Neem dus de tijd om je huidige taak af te maken, anders ben je toch weer aan het multitasken. In plaats van elke mail meteen te openen, kun je beter een paar momenten per dag inplannen om mailtjes te lezen en te beantwoorden. Hier hebben je klanten en collega’s ook profijt van, omdat je dan met alle aandacht antwoord kunt geven op de mail die je hebt ontvangen.

Heb jij nog tips om van slechte werkgewoontes af te komen? Laat het ons dan weten via Twitter: @NL_Viking

Slechte gewoontes 2 Als je echt focust op één opdracht, kun je daar al je aandacht aan wijden
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn