Viking Blog

SEO-tips voor ondernemers

SEO-tips voor ondernemers

Hoe haal je het meeste uit je website?

Bedrijven zonder een website zijn eerder uitzondering dan regel. Je website inrichten zodat je bedrijf beter wordt gevonden, schiet er alleen snel bij in. Met een goed ingerichte website verbeter je niet alleen de service aan je klanten, maar ben je ook makkelijker vindbaar online. Een gedegen SEO-aanpak (Search Engine Optimalisation)is dan ook een aanrader.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied en hoe kun je het beste uit jouw website halen? Internetbedrijf Source Republic beantwoordt een aantal vragen op het gebied van SEO.

Wat is de belangrijkste trend in SEO op dit moment?

Kwalitatieve content wordt beloond door Google. Meer dan ooit is het creëren en verspreiden van inhoudelijk sterke informatie een hot topic.

Zijn er eenvoudige tips voor ondernemers om hun Google-ranking in korte tijd te verbeteren?

Zorg voor een technisch kloppende website. Zo kunnen de zoekmachines je site op de juiste manier opnemen in hun index. Je website moet een toegevoegde waarde bieden voor de bezoeker. Zoekmachines geven voorrang aan sites met een hogere autoriteit op een bepaald gebied. Relevante informatie over je producten of diensten zorgen er dan ook voor dat jouw bedrijf de benodigde expertise uitstraalt.

Meer gedetailleerde informatie is o.a. te vinden via het SEO blog Search Engine Land.

Hoe zit dat met een meer complexe SEO-aanpak?

Het is zeker raadzaam om eerst een goede analyse te (laten) maken. Daarmee inventariseer je de zoekvolumes voor bedrijfs-/productspecifieke zoekopdrachten en de kansen om meer organische bezoekers te krijgen. Dan zijn er nog de aspecten onsite en offsite. Een onsite aanpak houdt zich bezig met de website zelf. Dit zijn vaak technische aspecten die ervoor zorgen dat de zoekmachines de juiste informatie kunnen indexeren. Het offsite aspect gaat over het creëren van autoriteit op het vakgebied. Dit kan voornamelijk door kwalitatieve content te maken en te verspreiden.

Wat is belangrijker voor het resultaat van de Google-ranking: de inhoud van mijn website of het aantal backlinks?

Backlinks zijn links op andere websites die verwijzen naar jouw site. Een van de doelen van het creëren van waardevolle inhoud op de website, is het verkrijgen van referenties/backlinks naar jouw site. Dat kan je vindbaarheid vergroten. Maar SEO is afhankelijk van veel meer factoren. Een groot aantal backlinks is geen garantie voor een goede ranking. Het gaat om relevante, niet schadelijke links. Sommige links kunnen namelijk ook een negatief effect hebben.

Tot slot, wat werkte tot voor kort goed in SEO wat je als ondernemer nu echt niet meer moet doen?

Google doet er alles aan om websites steeds beter te begrijpen en de juiste informatie aan de bezoekers te tonen. Daarom geeft Google voorrang aan kwalitatieve content en waarderen ze slechte, gekopieerde content af. Pas dus op met copy-paste van teksten; dat heeft rechtstreeks effect op de vindbaarheid van je bedrijf.

Apart kader

Google is veruit de grootste zoekmachine in Nederland en Europa. Gezien de cijfers is het niet gek dat de meeste aandacht uitgaat naar het optimaliseren van ranking in Google.

seo1 seo2

 

Tags:, , ,
Google doet er alles aan om websites steeds beter te begrijpen en de juiste informatie aan de bezoekers te tonen.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn