Viking Blog

Office hacks: vervelende collega’s

Office hacks: vervelende collega’s

Je vrienden kies je. Je collega’s niet. Dan kan het dus voorkomen dat het net niet goed klikt met een collega. Of het helemaal niet klikt met een collega. Of dat je die collega eigenlijk écht niet kunt uitstaan! Maar goed, je bent een professional, je hebt hard gewerkt voor waar je nu bent. Je laat je dus niet zomaar uit het veld slaan door zo’n lastig figuur op kantoor. Ook al haalt hij/zij het bloed onder je nagels vandaan. Hier dus een aantal tips voor hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Vermijden

Vermijd deze collega zoveel als je kunt, zonder dat het opvallend wordt natuurlijk. Probeer bijvoorbeeld uitsluitend contact te hebben via e-mail. Of wacht even met koffie halen tot je ziet dat die gruwel de keuken heeft verlaten. Want confrontaties kunnen escaleren en dat komt zowel jou, als de sfeer op kantoor niet ten goede.

https://www.youtube.com/watch?v=jcDH_5iwHII

Kill them with kindness

Je kunt vuur natuurlijk met vuur bestrijden, maar het is de vraag of je daar beter van wordt. In plaats daarvan kun je proberen om juist extra aardig te zijn tegen die vervelende collega. Zo verlaag je jezelf niet tot zijn/haar niveau.

Zeg het gewoon

Als al het bovenstaande niet helpt, misschien is het dan wel een idee om het er gewoon over te hebben met deze irritante collega. Het is immers een kantoor, geen schoolplein. Doe dit wel op een tactische en professionele manier. In plaats van een opsomming te maken met alles wat jij echt niet verdraagt van collega X, probeer met een oplossing te komen. Misschien is X helemaal niet opzettelijk irritant. Of ergert X zich wel net zo aan jou als jij aan X (hoewel jij natúúrlijk gelijk hebt).

Consultatie

Worden de ergernissen buitenproportioneel waardoor je functioneren (en dat van de respectievelijke collega – en misschien wel van het hele kantoor) in gevaar komt? Dan is het misschien toch eens tijd om hulp te zoeken. Want laten we eerlijk zijn, hier komt niemand verder mee. Praat eens met een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld iemand in human resources of een manager.

Relativeer

Er zijn ergere dingen in de wereld. En dat weet jij best. Je hoeft niet met iedereen beste vrienden te zijn. Dus in plaats van te focussen op het negatieve, focus je op wat er wel goed gaat, dingen die je dag leuk maken. Voor je het weet, kun je er gewoon om lachen! Dit zal ook de efficiëntie op kantoor ten goede komen.

Extra Tip

Neem je ergernissen niet mee naar huis! Je zit al 8 uur per dag op kantoor. Dus laat je irritaties liggen op je bureau en schuif aan de eettafel met een open hart.

Oh, en heb je geen vervelende collega’s, dan is de kans groot dat jij die ene nare vent/vrouw bent ;)

 

Office fight Confrontaties kunnen escaleren en dat komt zowel jou, als de sfeer op kantoor niet ten goede.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn