Viking Blog

Must-reads voor ondernemers

Must-reads voor ondernemers

Het einde van het jaar is in zicht en wellicht breekt er een wat rustigere tijd aan. Een perfect moment om je vakkennis op te frissen en nieuwe inzichten op te doen. Deze lijst bevat de must-reads voor iedere professional. Van managementtips tot achtergrondkennis over de huidige economie.

Marga Hoek: Zakendoen in de nieuwe economie

zakendoen-in-nieuwe-economie-marga-hoekVerkozen tot Managementboek van het Jaar 2014 en daarmee vanzelfsprekend een must-read voor ondernemers. De hoofdvraag die in dit boek wordt beantwoord, is: “Hoe verdien je als ondernemer je geld in een nieuwe duurzame economie?” Hoek geeft aan de hand van interviews en wetenschappelijke informatie inzicht in hoe jij je onderneming kunt aanpassen aan de economie van morgen. Duurzaamheid en persoonlijke relaties spelen daarbij een grote rol. Door de duidelijke cases en voorbeelden is het boek praktisch ingestoken en goed toe te passen. Onmisbaar op de boekenplank van iedere ondernemer.

Thomas Piketty: Kapitaal in de 21e eeuw

kapitaal-in-de-21e-eeuw-thomas-pikettyDé bestseller van 2014 (ruim 500.000 verkocht) kan niet ontbreken in deze lijst. Het boek van de Franse econoom behandelt de hedendaagse economie en met name de ongelijke verdeling van kapitaal. Het schetst een beeld van de omgeving waarin je onderneming zich bevindt, aan de hand van theorieën, voorbeelden en anekdotes. Te weinig tijd voor deze dikke pil? Probeer de samenvatting, aangepast aan de Nederlands economie, door Victor Broers.

Jos Burgers: De wet van Snuf

de-wet-van-snuf-jos-burgersJos Burgers is een van de meest succesvolle Nederlandse managementauteurs met verschillende bestsellers op zijn naam. Zijn nieuwste boek richt zich op klantrelaties en -contacten. De wet van Snuf is gebaseerd op de manier waarop Burgers’ hond (Snuf) door het leven gaat. Het beestje geeft veel en krijgt daar ook veel voor terug. Dit principe van wederkerigheid is volgens Burgers de basis voor iedere succesvolle relatie, zowel zakelijk als privé.

Peter Thiel en Blake Masters: Zero to One

zero-to-one-peter-thielWat is het verschil tussen iets nieuws bedenken en iets toevoegen aan wat al bestaat? Dit boek draait om innoveren in plaats van het verbreden van de markt. Het is met name interessant voor technologische bedrijven, maar ook meer traditionele bedrijven kunnen hier van leren. Thiel en Masters schrijven niet alleen over het vinden van het gat in de markt, ook het weten te verkopen ervan is essentieel voor zakelijk succes. Dit boek is zeker een aanrader voor de ervaren ondernemer; het is waardevol om goed na te blijven denken over je positie in de markt.

Erik Scherder: Laat je hersenen niet zitten

laat-je-hersenen-niet-zitten-erik-scherderHet is algemeen bekend dat lichaamsbeweging noodzakelijk is bij een gezonde leefstijl. Scherder maakt in dit boek duidelijk dat genoeg bewegen ook erg goed is voor de geestelijke gezondheid. Het boek gaat in op de risico’s van te weinig bewegen en op de lichamelijke en geestelijke voordelen ervan. Beweging stimuleert die gebieden in de hersenen die nodig zijn voor verstandelijke ontwikkeling en helpt de gedachten op een rij te zetten. Bovendien is het bewezen dat genoeg bewegen de risico’s op dementie verkleint.

Tags:,
de-wet-van-snuf-jos-burgers Jos Burgers is een van de meest succesvolle Nederlandse managementauteurs met verschillende bestsellers op zijn naam. Zijn nieuwste boek richt zich op klantrelaties en -contacten.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn