Viking Blog

Leer van de grootste CEO’s: Anita Roddick

Leer van de grootste CEO’s: Anita Roddick

Succesvol zijn in je werk is voor veel van ons een wens. Of je nu een ondernemer met personeel bent, binnen een afdeling je rol vervult of als zelfstandige vanuit huis werkt. De definitie van succes is voor iedereen anders. Misschien werk je vanuit je idealen aan een non-profit project. Of liggen je aspiraties in het ontwikkelen van een nieuwe dienst of product. Wellicht heb je de ambitie om de grootste speler binnen je vakgebied te worden. Feit is dat je ergens begint en ergens naartoe werkt.

Hoe was dat eigenlijk voor de oprichters van ‘s werelds grootste bedrijven? Waar begonnen zij? Wat kunnen we van hen leren? Deel twee in deze reeks: The Body Shop oprichtster, Anita Roddick.

Bij de oprichters van de grote bedrijven denk je wellicht aan keurige mannen in pak. Maar ‘girls run the world’ en een inspirerend voorbeeld daarvan is de in 2007 overleden Anita Roddick, oprichtster van het internationale cosmeticaconcern The Body Shop.

tbs

Vroeger

Anita werd in 1942 als dochter van een Italiaans immigrantenechtpaar geboren in de Engelse plaats Littlehampton. Haar ouders runden een café en vanaf haar vroege jeugd werkte Anita mee in het familiebedrijf.

Na haar opleiding tot lerares, vertrok ze voor een periode naar een kibboets in Israël en bij thuiskomst had ze uiteenlopende banen, van knipseldienstmedewerker bij een krant tot lesgeven. Met haar man Gordon kreeg ze twee kinderen. Terwijl hij een lange reis maakte, bedacht Anita een plan om in zijn afwezigheid in het levensonderhoud van het gezin te voorzien. Ze peuterde een lening los bij de bank en in 1976 zag het eerste filiaal van The Body Shop het licht. Mensen reageerden dolenthousiast op haar natuurlijke zeep en crèmes en al gauw volgde een tweede filiaal. Toen haar man Gordon zich na zijn terugkeer bij het bedrijf voegde, kwam het echt grote succes. De franchiseformule die ze samen opzetten sloeg aan en in 1986 waren er wereldwijd filialen van The Body Shop te vinden.

Achteraf zei ze erover dat het succes van haar bedrijf van gelukkige toevalligheden aaneen hing. Ze startte op het juiste moment met recyclebare flesjes. Dat was niet zozeer vanuit een milieubewust motief, maar omdat ze verpakkingen tekort kwamen. Het groen geverfde pand van de eerste vestiging viel op tussen twee begrafenisondernemingen in. Het groen was geen statement, het was de enige kleur die de aanwezige vochtplekken goed maskeerden. Daar bovenop werkte de tijdsgeest mee. Europa stond open voor de met aandacht gemaakte, natuurlijke producten.

Anita Roddick stond bekend om de vele maatschappelijke issues waar ze zich voor inzette. Ze werd geridderd en geprezen, maar oogstte ook veel kritiek toen ze haar bedrijf verkocht aan megaconcern L’Oréal. Ook haar antikapitalistische houding, terwijl ze ondertussen een multinational runde, leek wat tegenstrijdig. Haar omgeving prees haar echter voor haar toewijding, kracht en idealisme. Anita stierf op 64-jarige leeftijd na een periode van ziekte aan een hersenbloeding.

Het meest inspirerende aan Anita’s levensverhaal:

  1. Ga te werk vanuit je eigen overtuigingen en gevoel.
  2. Laat je verrassen.
  3. Bovenal: met het juiste idee op het juiste moment kom je een heel eind.

Lees ook deel 1 van deze serie: Steve Jobs

Tags:, , ,
anita_roddick Anita Roddick stond bekend om de vele maatschappelijke issues waar ze zich voor inzette.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn