Viking Blog

Het gebruik van beeldmateriaal voor je bedrijf

Het gebruik van beeldmateriaal voor je bedrijf

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een enorm cliché, maar het gaat zeker op voor de website en social media kanalen van je bedrijf. Relevante afbeeldingen vormen een onmisbare aanvulling op webteksten. Mensen lezen minder en scannen steeds vaker de tekst. Beeld ondersteunt dan je verhaal.

Gebruiksvoorwaarden

Je hebt verschillende manieren om aan beeld te komen. Bijvoorbeeld door het al dan niet rechtenvrij te verkrijgen via een beeldbank of door zelf een fotograaf in te huren. Belangrijkste is dat je zowel checkt of er toestemming nodig is voor het gebruik en wat het gebruik inhoudt. Mag je het beeld slechts eenmalig benutten of inzetten voor meerdere doeleinden? Mag je het aan pers ter beschikking stellen of zitten hier restricties aan? Vragen die je, voordat je het beeld gaat gebruiken, moet kunnen beantwoorden.

Toestemming

Via Google kun je relevant beeldmateriaal vinden voor iedere situatie, maar het ongevraagd gebruiken van die beelden is sterk af te raden. Zonder toestemming ben je in overtreding van het auteursrecht en dat kan je bedrijf geld kosten.

Geen royalty’s

Meer geschikt dan het spelen van leentjebuur, zijn beeldbanken met stockfoto’s. Je kunt makkelijk zoeken in de archieven en de beelden zijn meestal ook beschikbaar in de benodigde printresolutie van 300 dpi. Check of er royalty’s aan het beeld zitten. Goed om te weten of je per keer betaald of dat je onbeperkt gebruik mag maken van de beelden. De prijs is vaak afhankelijk van het soort gebruik (persmateriaal, online, reclame). Een van de grootste leveranciers voor licentiebeelden is Getty Images. Er zijn (deels) gratis beeldbanken zoals Nationale Beeldbank en betaalde diensten via bijv. Fotolia, Shutterstock of iStockphoto.

Aandachtspunten bij stockfoto’s

Wees je bij stockfoto’s bewust van het volgende:

-          De beelden zijn vaak al door vele andere bedrijven gebruikt en zijn daardoor toch minder onderscheidend.

-          Sommige stockfoto’s zijn erg gestileerd en geposeerd, dat kan onecht overkomen.

Wanneer je hier geen moeite mee hebt, is een beeldbank een handige database om beeldmateriaal te vinden voor je brochure, website of voor op social media.

Naamsvermelding

Al heb je de beelden rechtmatig verkregen, je zult in veel gevallen de maker wel moeten noemen. Dat varieert van het vermelden van de naam tot aan de verschijningsdatum van het beeld en de titel. Zorg dat je dit vooraf hebt uitgezocht en ook op welke wijze de naamsvermelding gewenst is (zichtbaar/onzichtbaar).

Fotograaf inhuren

Een andere optie om aan beeldmateriaal voor je bedrijf te komen, kan het inzetten van een fotograaf zijn. Voordelen zijn dat je authentiek beeld hebt en dat er vaak makkelijker afspraken te maken zijn over het gewenste gebruik. Nadeel kan het kostenplaatje zijn. Hierbij is het slim om vooraf vast te leggen dat jij straks de exclusieve gebruiker van het beeld bent. Vind je exclusiviteit geen must? Dan kan het niet-exclusief zijn van de beelden, de prijs ook omlaag brengen.

Tags:, , , ,
Via Google kun je relevant beeldmateriaal vinden voor iedere situatie, maar het ongevraagd gebruiken van die beelden is sterk af te raden.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn