Viking Blog

Gebruik de self-determination theory voor een sterk employer brand

Gebruik de self-determination theory voor een sterk employer brand

Je huidige werknemers zijn een belangrijk element om een sterk merk te creëren. Door een sterk employer brand wordt het eenvoudiger om potentiële talenten aan te trekken en huidige werknemers te houden. Wat is een employer brand? Voor bedrijven is het tegenwoordig heel belangrijk om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever. Een onderscheidend werkgeversmerk zorgt er namelijk voor dat werknemers graag bij je bedrijf willen werken. En dat betekent natuurlijk meer talent om uit te kiezen!

Employer branding

 

Om een aantrekkelijk werkgeversmerk te worden, is Employer Branding in het leven geroepen. Het doel van branding is om de juiste werknemers aan te trekken én ze binnen je bedrijf te houden. Branding is namelijk niet alleen het binnenhalen van nieuwe talenten met een sterk verhaal en een recruitmentcampagne. Het gaat ook om het creëren van een goede werkomgeving, zodat je huidige werknemers tevreden blijven. Binnen beginnen, is immers buiten winnen.

Self-determination theory

Om een sterk employer brand neer te zetten zijn deze drie elementen essentieel:

  • Verhaal
  • Draagvlak
  • Trots

Mensen zijn van jongs af aan gewend om naar verhalen te luisteren en verhalen te vertellen. Dit gaat niet alleen om sprookjes. Mensen willen ook het verhaal achter een merk weten. Een écht verhaal. Een verhaal om door te vertellen. Daarnaast is draagvlak erg belangrijk. Als het verhaal intern niet gedragen wordt door de werknemers. Zal het verhaal niet tot leven komen. En als derde moeten werknemers trots zijn op het verhaal dat ze vertellen. Wat de self-determination theory hier mee te maken heeft? De self-determination theory gaat over intrinsieke motivatie. Deze theorie speelt in op natuurlijk gedrag en instinct om ons op een bepaalde manier te laten gedragen. Intrinsieke motivatie wil zeggen dat een medewerker van binnenuit gemotiveerd is om te presteren. Dit kan uit nieuwsgierigheid zijn, de behoefte iets nieuws te leren of door status. De self-determination theory bestaat uit drie elementen. De drie elementen zijn

  • Autonomie
  • Competentie
  • Verbondenheid

shutterstock_1014801628

Wanneer deze drie elementen in balans zijn bereik je de intrinsieke motivatie. Autonomie Autonomie wil zeggen dat je de werknemers de vrijheid geeft om eigen keuzes te maken. Hier moeten zij dan wel de verantwoordelijkheid voor nemen. Autonomie wil zeggen dat er zelfstandig gewerkt wordt. De medewerkers worden geacht naar een bepaald doel te werken, maar mogen zelf de weg bepalen. Dit kun je toepassen op een employer brand door doelen te stellen. Een hoger doel, het gezamenlijke doel waar de werknemers samen voor strijden. Daarnaast moeten er sub-doelen gesteld worden. Medewerkers worden gekoppeld aan bepaalde doelen. Hierdoor zullen zij de verantwoordelijkheid voelen om dat doel te bereiken. En zullen zij zich trotser voelen wanneer de doelen bereikt worden. Competentie Competentie wil zeggen dat je het vermogen hebt om taken uit te voeren. Mensen verlangen naar ontwikkeling, de behoefte om meer te leren. Daarnaast gaat competentie om de behoefte en de drang de beste te willen zijn, en de dagelijkse taken te beheersen. Als werkgever kun je hier op inspelen door werknemers te voorzien van trainingen. Daarnaast is het belangrijk om werknemers te voorzien van onverwachte positieve feedback. Op deze manier verhoog je de intrinsieke motivatie, om het de volgende keer net zo goed te doen. Of nog beter zelfs. Verbondenheid Sociale behoefte is een psychologische basis behoefte van de mens. Mensen hebben behoefte aan soortgenoten, vrienden of gelijkgestemden. Het gevoel dat je samen ergens voor aan het strijden bent. Samen ben je het hogere doel aan het bereiken. Door een saamhorigheidsgevoel te creëren binnen een organisatie zorg je ervoor dat je medewerkers niet alleen voor zichzelf aan het werk zijn, maar ook voor een ander. Voor een employer brand kun je hier op inspelen door de juiste werknemers aan te trekken op basis van het profiel. Daarnaast is het belangrijk om genoeg te faciliteren in sociale activiteiten.

Een sterk employer brand kun je dus beïnvloeden met de self-determination theory. Geef medewerkers de vrijheid om eigen beslissingen te maken. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn, en zorg dat ze dit doen met mensen waar ze een verbinding mee voelen.

Succes!

Heb jij nog aanvullende tips? Laat het ons dan weten via Twitter: @NL_Viking

Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest