Viking Blog

Fast Track: Efficiëntie

Fast Track: Efficiëntie

Fast Track is een nieuw item op de Viking-blog waarin om de maand een specifiek onderwerp wordt belicht dat grote impact kan hebben op je manier van werken en carrière maken. Met deze artikelen val je binnen de kortste keren positief op op kantoor. Deze editie: efficiënt werken.

”Intelligente luiheid’’
Efficiëntie is volgens het woordenboek “het bereiken van zoveel mogelijk, met zo weinig mogelijk middelen”. In zijn essentie is efficiëntie ”intelligente luiheid”. Efficiënt werken is zowel positief voor jou als individu als voor de organisatie waar je werkt, maar vaak wordt er harder en meer gewerkt in plaats van efficiënter. Wat een verspilling van human resources!

Nederland: land van efficiëntie
Nederlanders horen volgens Eurostat en het Centraal Planbureau tot de meest efficiënte werknemers van alle OESO-landen. Nederland is dus een land waar efficiëntie een belangrijke waarde is en hoogstwaarschijnlijk vindt je werkgever dit dan ook een belangrijke vaardigheid.

Door efficiënt te werken maak je een goede indruk, maar niet iedereen is even goed in efficiënt werken. Houd jij aan het einde van je dag ook altijd een stukje taak over? Probeer dan eens deze tips te volgen om efficiënter te werk te gaan:

Time management

Begin je dag met het maken van een lijstje met de taken die je die dag moet uitvoeren. Zet ze in volgorde van prioriteit, zo weet je meteen waar je mee moet beginnen. Maak voor die taken een tijdsplanning: per maand, per week en per dag. Zorg er wel voor dat deze realistisch is, je hebt nu eenmaal maar acht uur in je werkdag. Zet deze taken duidelijk in je agenda.

Communicatie

Communicatie

Wees kort maar krachtig in je communicatie en stel de juiste vragen. Of dat nu met een klant of collega is, het scheelt tijd als je iets in korte tijd goed duidelijk kunt maken en mensen weten sneller wat je precies van ze verlangt.

Motivatie

Heb plezier in je werk: vind motivatie en daag jezelf uit. Het is belangrijk om bij alles wat je doet het einddoel voor ogen te houden. Vind je dat lastig? Houd een logboek bij waarin je je doelstelling(en) formuleert en je prestaties opschrijft. Wees proactief om je werk leuker te maken. Is er een project dat je interessant lijkt om te doen? Ga ervoor! Hoe meer plezier je hebt in je werk, hoe efficiënter je wordt.

Aanpakken

Ga taken die je minder leuk vindt niet uit de weg, maar pak ze aan. Analyseer waarom je deze taken minder graag doet. Wellicht kun je er iets aan veranderen.

Taken delegeren

Delegeren

Weet wanneer je taken kunt delegeren of afschuiven. Ieder heeft zijn eigen taakgebied en expertise en daar kun je gebruik van maken; je moet niet teveel hooi op je vork nemen.

Evaluatie

Evalueer aan het einde van de week. Kijk terug op je werkweek en signaleer problemen of fouten die zijn gemaakt. Van fouten leer je! Kwam je deze week tijd tekort voor een bepaalde activiteit, dan plan je dat beter komende week in.

To-don’t-list

Creëer (aan de hand van deze evaluatie) naast een to-do-list, een to-don’t-list. Gewoontes waar je van af wilt, fouten die je blijft maken. Zet ze erop en houd de lijst bij de hand.

Opgeruimd staat netjes

Ruim je bureau op! Een opgeruimd bureau schept orde in de chaos. Mappen, etiketten en ordners kunnen je hierbij helpen.

Zorg goed voor jezelf

En last but not least: zorg goed voor jezelf. Neem een pauze wanneer dat nodig is, eet goed en slaap goed. Dit komt je productiviteit zeker ten goede. Luister maar eens naar Ariana Huffington:

https://www.youtube.com/watch?v=nncY-MA1Iu8

Heb jij nog andere tips voor efficiënt werken? Laat het ons dan weten via ons Twitter-kanaal @NL_Viking.

Foto op kantoor Nederlanders horen tot de meest efficiënte werknemers.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn