Viking Blog

Een giveaway passend bij jouw bedrijf

Een giveaway passend bij jouw bedrijf

De juiste giveaway voor je onderneming bedenken is een uitdaging. Zeker wanneer je geen enorm budget aan dit relatiegeschenk wilt spenderen, maar wel graag een positieve indruk van jouw bedrijf achterlaat.

Een bekend voorbeeld van een gratis weggever is de pen. Geliefd als giveaway omdat iedereen hem gebruikt, jij er je logo op kwijt kunt en de kosten beperkt blijven. Een prima weggever dus, maar niet bijster origineel. Hetzelfde geldt voor sleutelhangers of USB-sticks.

Geschenk passend bij je bedrijf

Hoe kom je nou aan een originelere giveaway? Allereerst, neem er even de tijd voor. Visualiseer de kenmerken van jouw bedrijf. Een goede giveaway kan een verlengstuk zijn van je product. Denk aan een hoveniersbedrijf met mooi verpakte plantzaadjes als giveaway of een navigatiebedrijf dat een kompas weggeeft, een ijskrabber door de autoruitenleverancier of een paspoorthoesje van het reisbureau.

Geschenk passend bij ontvanger of werkomgeving

Redeneren vanuit je ontvanger kan ook helpen een leuk geschenk te bedenken. Zo is de kans groot dat techneuten een gadget met technische snufjes waarderen. Buitensporters hebben mogelijk meer aan een reflecterende armband of een hoofdlampje. Als jij je klanten goed kent en hun interesses makkelijk te plaatsen zijn, kan dat dus een mooi idee voor een giveaway opleveren. Is dat niet het geval, dan kan de klant vast een cadeautje waarderen dat zijn of haar werkomgeving opleukt. Denk aan een dartbord, snoeppot of een gepersonaliseerde kalender.

Gebruik je bedrijfslogo en huisstijlkleuren

Als je eenmaal een product hebt uitgezocht, zorg er dan voor dat je duidelijk maakt dat het product bij jouw bedrijf hoort. Logischerwijs door je logo aan te brengen, maar mogelijk ook door het in jouw huiskleuren te laten maken. Als het even kan, ga dan nog een stapje verder. Geef een fotolijstje met daarin een foto van je team of snoepjes met je bedrijfsnaam erin verwerkt.

De manier waarop je bedrijf de cadeautjes weggeeft, kunnen de waardering ook vergroten. Denk aan een mooie verpakkingswijze of begeleid door een handgeschreven kaartje. In je aanspreekwijze kun je onderscheid maken richting bestaande klanten of prospects.

Digitale giveaway
Brengen deze tips je niet op originele gedachten? Denk dan eens aan een digitale giveaway. Heb je een artikel geschreven waar je klanten iets aan hebben? Geef het dan gratis weg in de vorm van een whitepaper. Heb je een handig stappenplan of nuttige instructie gemaakt? Misschien doet deze het ook goed in de vorm van een app. Bedenk wel dat het vaak veel inspanning vergt om deze digitale giveaways bij je (potentiële) klanten onder de aandacht te brengen. Daar staat tegenover dat je laat zien wat je aan kennis in huis hebt.

Lees binnenkort het vervolgblog met tips voor luxe relatiegeschenken.

Tags:, , ,
Als jij je klanten goed kent en hun interesses makkelijk te plaatsen zijn, kan dat dus een mooi idee voor een giveaway opleveren.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn