Viking Blog

De do’s en don’ts van emoji op werk

De do’s en don’ts van emoji op werk

Emoji 

Emoji zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Officieel zijn er op het moment van schrijven 2823 verschillende emoji erkend door Unicode en elk jaar wordt dit aantal groter. Zo zijn er afgelopen maand bijvoorbeeld de gapende emoji  en de wafel emoji bijgekomen. En ook op kantoren worden emoji steeds vaker gebruikt. Niet alleen in interne e-mails, maar ook in communicatie met zakenpartners en klanten kruipen de emoji er steeds meer in. Vaak te pas, maar soms ook te onpas. 

Aangezien wij zo gewend zijn om emoji te gebruiken in onze dagelijkse berichtjes naar vrienden en familie, lijkt het wellicht evident om deze ook vrijuit te gebruiken op werk. Vooral als we het veelvuldige gebruik van emoji in reclames van grote merken nagaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit reclamefilmpje van Durex. 

DOS VAN EMOJI-GEBRUIK 

Toch is het slim om een aantal richtlijnen in het achterhoofd te houden, met betrekking tot het gebruik van smileys en andere emoji op werk. Laten we de 3 dos en 3 donts van emoji-gebruik op werk eens doornemen! 

1. MIMIEK HET GEDRAG VAN ANDEREN 

Dit is de allerbelangrijkste tip voor het gebruik van emoji in professionele communicatie. Als je baas vaak emoji gebruikt in zijn of haar e-mails naar jou, is het waarschijnlijk geen probleem als je zelf ook een aantal emoji terugstuurt. Hetzelfde geldt voor emoji-gebruik in communicatie met klanten. Laat je leiden door hun emoij-gebruik en weerspiegel dit gebruik in jouw communicatie. Zo zul je nooit te ver over de scheef gaan in je e-mails.  

2. HOUDT HET PROFESSIONEEL 

Dit is natuurlijk een inkoppertje, maar houdt het altijd professioneel met je communicatie op werk. Een smiley is een geschikte emoji in e-mails naar collega’s, maar de aubergine emoji  en poep emoji kun je beter niet op gebruiken. Twijfel je of een emoji gepast is? Laat het emoji dan sowieso weg. Zo loop je geen risico dat een emoji per ongelijk in het verkeerde keelgat schiet.  

3. WEES POSITIEF 

Positieve emoji zijn bij uitstek geschikt in professionele communicatie. Denk hierbij aan het duimpje omhoogde klappende handen of de ‘fist pump’Met deze positieve emoji geef je, je collega’s een virtuele high-five. Vooral in e-mails die bedoeld zijn om de team moraal hoog te houden, zijn deze emoji vaak heel welkom.  

DON’TS VAN EMOJI-GEBRUIK 

Als je de bovenstaande do’s in je achterhoofd houdt, ben je er nog niet. Want alhoewel een smiley of een duimpje omhoog in de meeste gevallen positief zal uitwerken, kan dit ook voor miscommunicatie zorgen. Laten we dus ook de dont’s bespreken.  

1. LAAT GEEN RUIMTE VOOR DUBBELZINNIGHEID 

Er gaat veel non-verbale communicatie verloren in e-mails. Zonder je lichaamshouding, gezichtsuitdrukking en intonatie wordt communicatie op tekst vaak dubbelzinnig. En emoji zijn hier geen uitzondering van. Een smiley of een duimpje omhoog is in principe positief, maar kan ook als negatief worden opgevat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande zin: 

Je hebt weer top werk geleverd, Tom Kun je alleen nog de introductie veranderen? ☺️ 

Het klinkt als een hele positieve mail, toch? Maar dit kan natuurlijk ook een sarcastische e-mail van een ietwat gemene baas zijn. Als je niet zeker weet dat een emoji positief zal worden opgevat door de ontvanger, laat de emoji dan altijd weg.  

2. OVERDRIJF HET NIET 

Emoji kunnen tekst aanvullen met gevoel, humor en persoonlijkheid. Maar emoji kunnen een tekst natuurlijk niet vervangen. Automerk Chevy was het hier overduidelijk niet mee eens, en stuurde een aantal jaar geleden het onderstaande persbericht de wereld in: 

 emoji press release

Bron: Chevy 

Begrijp jij wat ze hiermee bedoelen? Wij gokken van niet. Gebruik dus altijd woorden in e-mails, ook als je alleen een korte reactie terugstuurt. Dan begrijpt iedereen wat je zegt, zelfs de emoji-analfabeten bij jouw op kantoor 

 

3. STUUR GEEN EMOJI AAN VREEMDEN 

Op de eerste dag van een nieuwe baan is het geen slim idee om een emoji te sturen in je e-mails. Ook met nieuwe klanten laat je de emoji beter achterwege. Pas als je goed contact hebt opgebouwd met de ontvanger van je bericht, kun je af en toe een smiley of duimpje in  de e-mails peperen.  

Wat zijn jouw zakelijke voornemens voor het nieuwe jaar? Laat het ons vooral weten op Twitter @Viking_NL 

Emoji Officieel zijn er op het moment van schrijven 2823 verschillende emoji erkend door Unicode en elk jaar wordt dit aantal groter.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn