Viking Blog

Business Success: WELBO

Business Success: WELBO

Picture1In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers om erachter te komen wat Nederlandse innovatie drijft en welke lessen wij kunnen leren van successvole start-ups. Eerder hoorden we van Klippa, Scottybons en Fashcom.

Deze maand spraken we met WELBO, een bedrijf dat sociale robots inzet om hoogwaardige service te kunnen bieden voor organisaties.

1. Hoe is het idee voor WELBO ontstaan?

WELBO staat voor WELcome RoBOts to your team. De oprichters zien dat ondanks dat de technologie er klaar voor is, de adoptie van sociale robotica achterblijft. De reden is dat er onvoldoende is nagedacht over hoe we techniek aan mensen aanpassen ipv andersom. WELBO pakt de kans om aan de ene kant mensen op een mooie manier kennis te laten maken met deze ‘immigranten uit de toekomst’ en aan de andere kant mensen vrij te maken voor echte empathische hospitality, terwijl de standaard en systeemtaken naar de robots vloeien.

2. Hoe werkt WELBO precies?

Sociale robots zijn gemaakt om interactie met mensen te hebben en ze leren ook telkens bij. We zetten de robots in als hospitality host, meestal in een team van mensen, soms alleen. Als je de robot uitnodigt voor een meeting, weet hij meteen wie er nog meer komt. Je hoeft dus niet naar aparte software om mensen aan te melden.

Zodra de gast binnenkomt, komt de robot er aan en vraagt naar je naam. De medewerker met wie je een afspraak hebt krijgt een bericht en wordt evt. door de robot gebeld. Ondertussen vraagt de robot wat je wil drinken en vertelt over het bedrijf. Diegene met wie je een afspraak hebt komt met je bestelling aangelopen. Dat is pas een warm welkom.

3. Hebben jullie directe concurrenten en hoe onderscheiden jullie je hiervan?

Zover bekend is WELBO het enige sociale robotica bedrijf dat zich zuiver met hospitality bezighoudt. We onderscheiden ons met diepe kennis over hospitality en onze database aan kennis over wat er in recepties gevraagd wordt en waar behoefte aan is.

4. Hebben jullie tot nu toe tegenslagen gehad en hoe hebben jullie deze ondervonden?

Natuurlijk zijn er altijd mensen die je niet serieus nemen. Die niet geloven in robotica of talloze redenen aandragen waarom het niet zou kunnen werken. We werken met grote klanten die soms graag sneller willen dan ze kunnen door de interne burocratie, dat kan vertragen.

5. Hebben jullie advies voor beginnende ondernemingen?

Geloof in jezelf, blijven ademen en gewoon door gaan. Ondertussen hebben we al 16 robots in Nederland en Belgie, groeien we met 1 robot per maand er zijn er buitenland plannen.

6. Wat zijn de toekomstplannen voor WELBO?

Vanaf het begin is de focus geweest op de hospitality en het kantoor van de toekomst. Een geintegreerde ervaring met receptie, routing en transport robots en ook koppelingen met andere slimme apparatuur, van deurbel tot koffieautomaat. Voordat we die portfoliouitbreidingen doen richten we ons eerst groei en continue verbetering van de robot host. Het is geweldig om de lach op het gezicht van gebruikers te zien en daarom gaan we flink groeien. By the way, we’re hiring!

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Facebook of Twitter.

Picture1
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn