Viking Blog

Business Success: SR training zakelijk Engels

Business Success: SR training zakelijk Engels

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder hoorden we van Klippa, Scottybons en Fashcom.

Deze maand spraken we met Ron de Wit, van SR training zakelijk Engels. Dit bedrijf biedt cursussen zakelijk Engels aan voor individuen en bedrijven, die op maat aan de wensen van de cursisten wordt aangepast. 

Groepsles SR training

Hoe is het idee voor SR training zakelijk Engels ontstaan?

SR training (Serious Results training) is ontstaan in 2014 toen het opleiden van medewerkers op een laag pitje stond i.v.m. de crises. Zakelijke taaltrainingen werden vooruit geschoven of er werd erg op kwaliteit ingeleverd door vooral online trainingen aan te bieden. Ik had jaren als opleidingsmanager gewerkt en Sheila gaf taaltrainingen Engels bij bedrijven. Samen staken wij de koppen bij elkaar en besloten dat het beter kon.

Door maatwerk te ontwikkelen en aan de slag te gaan met de problemen waar medewerkers dagelijks tegenaan lopen ontstond het idee voor een eigen bedrijf met als specialisme zakelijk Engels. Er werd eigen materiaal geschreven gebasseerd op jaren ervaring en dat sloeg aan. Het specialisme is zakelijk Engels gebleven, maar met een team van native speakers worden tegenwoordig ook andere zakelijke talen, zoals Frans, Duits en Spaans gegeven. Daarnaast verzorgen wij ook vertalingen.

Hoe werkt SR training zakelijk Engels precies?

Naast een gesprek met de klant over de doelstellingen is er ook met de deelnemers een apart intakegesprek. Niet alleen om het CEF niveau te bepalen in de doeltaal, maar ook om de persoonlijke aandachtspunten te achterhalen. Dan worden er groepen samengesteld met een nagenoeg zelfde niveau. Dat is heel belangrijk. Zo gaat het niet te snel voor de een of te langzaam voor de ander en krijg je de beste ROI.

Vervolgens wordt er een opleidingsplan gemaakt n.a.v. de inbreng van het bedrijf en de deelnemers. Dan wordt de meest geschikte trainer er bij gezocht, het materiaal ontwikkeld en dan gaan we van start. We werken met kleine groepen van 6 personen, zodat er voldoende aandacht gegeven kan worden aan de deelnemers. Tijdens de training zijn er regelmatig (ook schriftelijke) evaluatiemomenten zodat we vinger aan de pols houden en eventueel bij kunnen sturen op extra vragen.

Hebben jullie directe concurrenten en hoe onderscheiden jullie je hiervan?

Sheila en Ron de Wit SR training zakelijk EngelsHet aantal concurrenten is groot. Wij onderscheiden ons door het lesmateriaal zelf te ontwikkelen en helemaal af te stemmen op de doelstellingen van de klant en deelnemers. Zo heeft Sheila twee boeken geschreven gebaseerd op jarenlange ervaring en vragen vanuit bedrijven. Daardoor wordt een training heel praktisch. Het motiveert deelnemers als ze aan de slag kunnen met de problemen, waar ze dagelijks tegenaan lopen. Wat ze vandaag leren, kunnen ze morgen gebruiken. We zien een klant ook meer als een samenwerkingspartner. Samen het beste resultaat behalen. Zo bouw je aan een langdurige relatie.

Daarnaast werken we met native speakers, zij voelen de nuances beter aan, kennen de valkuilen in de grammatica, letten op uitspraak en kunnen over de cultuur van een land vertellen. Naast de bevoegdheid voor het geven van taaltrainingen, hebben ze allemaal een achtergrond op een bepaald vakgebied. Als voorbeeld: bij een training voor een groot makelaarskantoor hebben we een trainer ingezet die bij Barclays Bank verantwoordelijk was voor hypotheken en daardoor op de hoogte was van de huizenmarkt. Zo krijg je een prima aansluiting.

Daarbij is het ook een geweldig gevoel als je voor een klant het maximale er uit kan halen. Zo hebben we klanten. waar we al jaren zaken mee doen. Dat zie je terug in onze kernwaarden: Resultaatgericht, Helderheid en Betrokkenheid.

Hebben jullie tot nu toe tegenslagen gehad en hoe hebben jullie deze ondervonden?

Tegenslagen niet echt maar uitdagingen natuurlijk wel. Het zit ook wel eens tegen of je bent teleurgesteld als jouw droomklant voor een ander kiest maar de markt is groot. Toch denken wij liever in oplossingen dan problemen.

Hebben jullie advies voor beginnende ondernemingen?

Allereest moet je natuurlijk vooral doelen stellen en je daar aan houden. En vooral niet opgeven als het even niet mee zit. Als beginnende ondernemer denk je al gauw, ‘ik heb een website dus laat de klanten maar komen’. Zo werkt het niet. Je moet zelf flink aan de bak. Klanten komen niet vanzelf, dus je moet jezelf goed presenteren als bedrijf. Tot slot heb ik nog een aantal tips die ons goed hebben geholpen:

  • Zorg dat je mag werken voor een aantal grote namen/bedrijven. Dat geeft vertrouwen bij prospects.
  • Zorg voor een groot netwerk (offline en online)
  • Vraag mensen om feedback op je plannen, maar volg altijd je eigen gevoel.
  • Doe niet alles zelf, je hebt niet overal verstand van.
  • Neem een tijdje een business coach. Die kijkt heel anders naar jouw bedrijf dan jijzelf (en geeft je af en toe een schop onder je kont).

Wat zijn de toekomstplannen voor SR training zakelijk Engels?

Wij willen ons bedrijf nog verder professionaliseren en het dienstenpakket uitbreiden. En natuurlijk nog meer bedrijven helpen om professioneel te communiceren in een andere taal.

Lees hier verder voor meer succesverhalen van andere bedrijven.

Groepsles SR training
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest