Viking Blog

Business Success: SendCloud

Business Success: SendCloud

“If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of giants”, Isaac Newton.

Vorige maand bespraken we het business success van Huurbieding.nl. In deze editie spreken we met Tom van den Heuvel, marketing en communications manager bij SendCloud. Wij vragen van den Heuvel naar tegenslagen, succes, adviezen en toekomstplannen.

Wat doet SendCloud precies?

SendCloud koppelt webwinkels aan vervoerders via een online platform. We optimaliseren de gehele flow van het aanmaken, managen, volgen en communiceren van verzendingen. Wij zorgen er in het kort voor dat webshops sneller, gemakkelijker en goedkoper kunnen versturen.

Waar kwam het idee vandaan?

Het idee is eigenlijk ontstaan uit frustratie. Voorheen hadden wij een eigen webwinkel in telefoonaccessoires. In het begin was het nog vrij rustig en was het verzendproces nog redelijk goed te behappen. Na een tijdje kregen we meer orders en vonden we het toch wel erg vervelend dat we telkens de adresgegevens moesten overtypen in het verzendsysteem van de vervoerder. Daarnaast vonden we de verzendtarieven ook erg hoog. Op die manier zijn we eigenlijk op het idee gekomen om dit op te lossen. Vanuit deze irritatie is SendCloud geboren.

Wat was essentieel bij het oprichten en uitbreiden van het bedrijf? En waarom?

Creativiteit en PR zijn toch voor een groot stuk essentieel voor het oprichten en uitbreiden van het bedrijf (naast het hebben van een goed product). Ervoor zorgen dat je online en offline zichtbaar bent tegen zo’n laag mogelijke kosten. Hiervoor dien je anders te denken en vooral te durven.

Hoe onderscheidt SendCloud zich van concurrenten?

SendCloud onderscheidt zich van de concurrenten door het aanbieden van meerdere vervoerders, een uniek verzendsysteem en het actief zijn in meerdere landen. Daarnaast onderscheiden wij ons door onze capaciteit om snel te kunnen innoveren.

Hoe schaalbaar is SendCloud?

SendCloud is erg schaalbaar. Het idee is ook goed toe te passen in andere landen, aangezien het probleem vaak universeel is. We zien in het buitenland ook veel vergelijkbare initiatieven ontstaan.

Hebben jullie tegenslagen gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

We hebben ook zeker tegenslagen gehad. In het begin ging het krijgen van nieuwe klanten niet zo gemakkelijk. Dit kwam onder andere omdat het systeem in het begin nog vrij beperkt was. Daarnaast was geld in het begin een probleem, je wilt heel snel gaan, maar door gebrek aan geld kun je niet zo snel gaan (vanwege de ontwikkelingscapaciteit). Dit was wel lastig in het begin.

Wat is jullie advies voor andere jonge ondernemers?

Zorg ervoor dat je gelooft in je product en dat je in het begin een aantal klanten hebt die ook in jouw product geloven. Ga samen met hen de dialoog aan om het product te optimaliseren en zo te groeien.

Wat is de volgende stap?

De volgende stap is om groots uit te rollen in Europa.

Foto van Tom van den Heuvel Creativiteit en PR zijn toch voor een groot stuk essentieel voor het oprichten en uitbreiden van het bedrijf.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn