Viking Blog

Business Success: Mapiq

Business Success: Mapiq

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers om erachter te komen wat Nederlandse innovatie drijft en welke lessen wij kunnen leren van successvole start-ups. Eerder hoorden we van Klippa, Scottybons en Fashcom.

Deze maand spraken we met Mapiq, een bedrijf met een missie om slimme kantoren te creëren waar mensen echt willen werken.

rsz_img_3664

1. Hoe is het idee voor MAPIQ ontstaan?

Het Mapiq-verhaal begon 7 jaar geleden, met twee vrienden, in de TU Delft. Sander Schutte (CEO) en Jasper Schuurmans (CTO) merkten iets opvallends. Studenten lieten hun laptop onbemand achter in ruimtes rondom de universiteit en dachten: wat als je, je laptop kon beschermen van diefstal met een alarm? Zo onstond het idee VirtuaLock. Helaas bleken studenten financieel geen goede doelgroep. Maar hieruit kwam wel een ander idee. Werkplekken en werkomgevingen waren niet optimaal. Gebouwen moesten slimmer worden.

Wat als technologie je kan helpen beter en efficienter met een kantooromgeving om te gaan? Wat als je niet meer hoeft te zoeken naar vrije werkplekken, vergaderruimtes of de weg moet zoeken in een onbekend kantoor? Met deze vragen in hun achterhoofd ontwikkelde Sander en Jasper een van de eerste smart building platformen in Nederland. Het eerste grote project was in 2014, The Edge in Amsterdam: het meest innovatieve en slimme kantoorgebouw ter wereld.

2. Hoe werkt MAPIQ precies?

Mapiq creëert werkplekken waar mensen echt willen zijn. Dynamische werkomgevingen brengen het beste in ons naar boven en stimuleren efficiëntie en innovatie. Zo maken we met technologie kantoren slimmer. Met sensoren, beacons, bluetooth en wifi zorgt Mapiq ervoor dat we werknemers kunnen helpen met het vinden van een beschikbare werkplek, het vinden en boeken van een vergaderruimte, het vinden van collega’s, het regelen van licht en temperatuur en het verzamelen van data voor facility managers. Alles via de Mapiq Now app of Mapiq web applicatie. En dat is nodig, want veel grote organisaties maken momenteel de overgang naar flexibel werken. Voor medewerkers is dat lastig, want ze moeten hun werkplek delen en collega’s zitten niet meer op een vaste plek. Met de Mapiq technologie ondersteunen we medewerkers om het beste uit hun dag te halen. Voor facility managers bieden we inzicht in data, zodat kantoren optimaal gebruikt kunnen worden. Kortom: Mapiq helpt mensen om slimmer te werken en kantoorruimtes beter te benutten.

rsz_mock_up_iphone_x_white_-_find_meeting_room

3. Hebben jullie directe concurrenten en hoe onderscheiden jullie je hiervan?

Ten eerste richten wij ons met name op de medewerkers. Uiteindelijk kunnen we alleen optimalisatie bereiken voor gebouwbeheer wanneer je medewerkers mee hebt en ook werkelijk hun gedrag kan beïnvloeden. Ten tweede richten wij ons hierbij op het ondersteunen van een volledige werkdag. Veel concurrenten richten zich op één specifiek probleem. Parkeren, werkplekken, toegangsbeheer, audiovisuele middelen, zaalreserveringen. We werken volgens de ecosysteemgedachte, zoals ook in ons whitepaper staat beschreven. Je wilt namelijk samenwerken met verschillende leveranciers om de beste beleving te realiseren, en je wilt alles integreren. Niemand zit te wachten op een tiental aan verschillende systemen. Mapiq integreert alles in één. En bovendien zijn we al jaren een bekende naam in de smart building wereld en weten we waar we over praten.

4. Hebben jullie tot nu toe tegenslagen gehad en hoe hebben jullie deze ondervonden?

Aansluitend op het vorige punt liggen er ook uitdagingen in het integreren van al deze verschillende systemen. Hierdoor heb je ook binnen een organisatie met veel verschillende afdelingen te maken. Mapiq raakt bij veel van onze klanten de afdelingen Vastgoed, Facilitair, IT én HR. Het is soms uitdagend om de juiste mensen rond de tafel te krijgen.

Mockup Mapiq Web - laptop - people finding

5. Hebben jullie advies voor beginnende ondernemingen?

Probeer het! Niemand weet of je idee daadwerkelijk wel of niet gaat werken. De enige manier om daarachter te komen, is om het te doen. Soms kom je er na een tijd achter dat iets toch niet helemaal werkt zoals de doelgroep wilt, maar dan kun je altijd weer je propositie aanscherpen. De kunst is om continu in beweging te zijn en je altijd aan te passen aan de doelgroep. Als je doelgroep verandert, verander dan altijd mee. Bij Mapiq doen we veel onderzoek en zijn we altijd in gesprek met onze doelgroep. Technologie is altijd in ontwikkeling, dus je kunt geen product lanceren en het jarenlang zo laten. Vraag je doelgroep wat hun problemen zijn en speel daar op in.

6. Wat zijn de toekomstplannen voor MAPIQ?

Mapiq is gegroeid van twee studenten naar 50 werknemers. Het Mapiq-team bestaat uit amibtieuze developers, designers, marketeers, psychologen en arcitecten. Iedereen werkt met veel passie en enthousiastme aan nog betere producten. We zitten nu al in India, Duitsland, België en de VS, maar willen In de toekomst nog internationaler worden.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Facebook of Twitter.

rsz_img_3664
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn