Viking Blog

Business Success: Man Met Bril Koffie

Business Success: Man Met Bril Koffie

“If I have seen little further it is by standing on the shoulders of giants” – Isaac Newton

In de reeks Business Success spreken we met het brein achter beginnende (en meer gevestigde) ondernemingen. Zo spraken we eerder met KesselsKramer, Add My Window en Magnet.me. In deze aflevering spreken we met ambachtsman en ondernemer Paul Sharo (31), eigenaar van Man Met Bril Koffie. Dit Rotterdamse koffiemerk gooit hoge ogen met de precieze en wetenschappelijke benadering van koffie branden en zetten. Afgelopen jaar werd het merk door Esquire uitgeroepen tot beste nieuwe koffiebar en won het de AD koffietest.

First things first, waar komt die naam vandaan?

Een tijd geleden had ik mijn eigen restaurant, Water of Wijn. Iemand liet een recensie achter over ‘de man met bril’. Dit werd een soort grap en de koks gebruikten het als geuzennaam. Koffie kwam daar eigenlijk later pas achteraan.

Wat doet Man Met Bril Koffie precies?

We importeren, branden en leveren koffie. Dit doen we zo goed en lokaal mogelijk. Zo branden we bijvoorbeeld elke week, leveren we elke week en doen we dat alleen in Rotterdam. Allemaal om de kwaliteit en versheid van de koffie zo optimaal mogelijk te houden. Maar we ondersteunen onze klanten ook met hoe ze het beste bakkie kunnen zetten. Daarnaast hebben we sinds iets meer dan een jaar onze eigen koffiebar ‘Het Hoofdkantoor’.

Hoe – en misschien nog wel belangrijker – waarom begin je zoiets?

Ik ben hier goed in en ik vind dit leuk. Ik heb eigenlijk nooit iets anders geprobeerd.

Je wordt geprezen. Hoe onderscheid je je?

We proberen ons op elk vlak te onderscheiden. In koffiekeuze maar bijvoorbeeld ook in personeelsbeleid. Zo nemen we uitsluitend mensen aan die echt verder willen binnen koffie, zetten we al onze koffie op de 10e gram precies, hebben we aparte recepturen voor iedere koffie en bouwen we relaties op met boeren.

We verkopen eigenlijk een idee dat groter is dan het verkopen van koffie. We willen onze wereld en die van jullie leuker maken door middel van lokaal en kwalitatief werken.

Ik heb gelezen dat je al 7 jaar brandt. Inmiddels lijkt de koffiecultuur ongelooflijk te zijn gegroeid. Koffie is hip. Merk je dat verschil?

Ja, alles wordt makkelijker. Om met een kleine lokale partner te werken is veel logischer. Waar de markt vroeger werd gedomineerd door grote jongens zoals Illy of Smith en Dorlas, is die markt nu helemaal opengebroken. Als ik vroeger een zaak instapte en vroeg of ze mijn koffie wilde kopen, begreep niemand me en dachten ze vaak dat ik dus bij één van die grote koffiebranders hoorde. Inmiddels is het tegenovergestelde het geval; klanten komen naar mij.

Maar je merkt ook dat de koffiecultuur thuis langzaam aan het veranderen is. De groep consumenten die serieuze interesse heeft in een goede kop koffie thuis, is aan het groeien. Hoewel Senseo en dergelijke merken de thuismarkt nog wel domineren, zie ik dat de markt voor specialty koffie thuis ook groeit. Alleen maar positief dus!

Je core-business is koffie branden en leveren aan horeca en bedrijven. Je doet dit alleen in Rotterdam?

Klopt. Ik vind het belangrijk relaties op te bouwen met mijn klanten. Ik wil dat we een samenwerking aangaan waar het best mogelijke product uitkomt. Alleen koffie leveren en daarvoor betaald krijgen vind ik een achterhaalde manier van ondernemen. Zo ondersteunt Man Met Bril Koffie dus ook in trainingen van het personeel en geven we advies op het gebied van apparatuur. Het is veel makkelijker voor ons om zulke afspraken na te komen en zo’n relatie op te bouwen in de stad waar we zelf ook werken. Zo zijn we nooit meer dan 10 minuten verwijderd van een klant en als er dus een probleem is zijn we er in no-time.

Daar komt nog eens bij dat het ook een soort principieel ding is. Ik vind het tof om de stad waar ik vandaan kom, een exclusief ding te bieden. Koffie waar je dus echt voor naar Rotterdam moet komen.

Geen plannen voor (inter)nationale uitbreiding?

Nee. Wij willen zo groot worden, dat we in Rotterdam kunnen blijven. Ik doe het nu vooral omdat ik het heel leuk vind. Ik probeer dingen die ik niet leuk vind te vermijden. Tot nu toe lukt dat vrij goed.

Toch zie ik dat je hier aan het verbouwen bent, wat staat er te gebeuren?

We krijgen er nog een Hofboog (red: panden onder een oude treinrails in Rotterdam Noord) bij! We hebben simpelweg meer ruimte nodig. Zowel voor branden als voor bezoekers.

Waar had je – naast koffie natuurlijk – niet zonder gekund?

Geloof en doorzettingsvermogen. Je moet in jezelf geloven als je ondernemer bent. Dat heeft een besmettelijk effect op je omgeving.

Heb je advies voor beginnende ondernemers?

Doe iets dat je leuk vind. En wees lief voor je moeder!

Meer weten? Kijk deze minidocu over Man Met Bril Koffie:

https://www.youtube.com/watch?v=6kEpEifMtD4

Hoe drink jij het liefst je koffie? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

Paul Sharo Je moet in jezelf geloven als je ondernemer bent. Dat heeft een besmettelijk effect op je omgeving.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn