Viking Blog

Business Success: Kreatif Klub

Business Success: Kreatif Klub

“If I have seen little further it is by standing on the shoulders of giants” – Isaac Newton

In de reeks Business Success spreken we met het brein achter beginnende (en meer gevestigde) ondernemingen. Zo spraken we eerder met KesselsKramer, Add My Window en twee weken geleden met magnet.me. In deze aflevering praten we met Thomas van der Wel (27), eigenaar van Kreatif Klub.

Thomas, vertel ons, wat is Kreatif Klub?

Drie jaar geleden startte ik met digitale dienstverlening en het maken van websites. Ik begeleidde middelgrote en kleine bedrijven in het behalen van betere resultaten via hun website en social media. Dat was ik alleen. Met het idee om verschillende disciplines, met verschillende creatievelingen te verenigen. De Kreatif Klub dus.

Een bedrijf dat websites bouwt dus?

Klopt, zo ben ik dus begonnen, maar dit is inmiddels slechts één van de services die Kreatif Klub in de aanbieding heeft. We hebben een poule van eigenwijze freelancers die allemaal een ster zijn in wat ze doen. Online marketing, website building, grafische vormgeving, video- en animatieproductie, tekst realisatie; het komt allemaal bij elkaar en levert een totale topplaat voor de opdrachtgever.

Websites bouwen is tof, maar liever werk ik mee aan grotere allround projecten. Een website is één van die middelen. Ik richt me dus ook op de klantervaring en kijk naar de aansluiting met offline kanalen.

Na dit te hebben gezegd klinkt het misschien gek, maar sommige bedrijven zouden zich kunnen afvragen of een uitgebreide website nu écht nodig is voor hun corebusiness. Digitale aanwezigheid lijkt soms een doel an sich, zonder dat er een écht resultaat uitkomt. Het inzetten van de juiste kanalen en contentvormen, dat is iets waar ik me dus vooral op richt.

De Kreatif Klub website is wel héél clean; geen portfolio of achtergrond informatie. Waarom is dat?

Eerlijk: hier zit geen enkele diepgaande gedachte achter. Je kent toch wel die kapper met slordig haar? Of de chefkok die op zijn vrije dag een diepvriespizza in de oven doet? Ik heb de website drie jaar geleden opgezet, ik vind het design te gek en that’s it. Mijn website is geen acquisitie-tool, het is een clean online visitekaartje.

Online partners, van wordpress bouwers, tot conversie specialisten, lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Hoe differentieert Kreatif Klub zich van al die competitie?

Simpel gezegd onderscheid ik me door hier vooral niet mee bezig te zijn. Ik doe wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik ben eerlijk in mijn kunnen en beperkingen. Ik zie mijzelf en ‘de Klub’ meer als een verlengstuk van de opdrachtgever. Ik inventariseer de wensen en stel op basis hiervan een team samen die aan het project werkt. De opdrachtgever krijgt dus een dedicated projectteam, dit werkt voor veel bedrijven perfect! Door kennis te delen en onderzoek te doen proberen we keuzes voor een digitale strategie weloverwogen te maken en proberen wij ook interne operationele processen te verbeteren. Hiernaast vind ik, wat je overeenkomt met de opdrachtgever is een deal. Een deel prestatiebekostiging is in mijn optiek dan ook heel logisch en haalt het beste uit jezelf. Kreatif Klub is een partner die continu blijft leren en klanten daarvan laat profiteren.

Ik kan mij voorstellen dat zoiets zeker in het begin moeilijk kan zijn. Wat was onmisbaar in je groei?

Voor mij waren klanten die veel vertrouwen gaven, geduld en simpelweg veel tijd onmisbaar.

De online wereld verandert misschien wel iedere dag. Hoe blijf je up-to-date?

Door proberen zoveel mogelijk te lezen, ervaringen zelf op te zoeken of workshops te volgen. Volledig up-to-date blijven is een mooi streven maar niet zo realistisch. Ik leer veel van de mensen om mij heen, probeer open te staan voor kritiek, nieuwe inzichten en zorg met lopende projecten dat ik mijzelf blijf uitdagen en blijf leren. Ik merk dat het vooral belangrijk is om informatie te kunnen filteren en niet altijd mee te gaan in de waan van de dag.

Heb je een project waar je in het bijzonder trots op bent?

Dat is op dit moment het project bij Van der Vorm Vastgoed. Samen met een team van ontwikkelaars hebben wij een maatwerk platform gerealiseerd. Hierbij zijn andere freelancers betrokken die werken aan design, marketing automation, social media, tekst, fotografie en video. Ik ben trots op wat wij hebben bereikt met de beschikbare middelen en samenwerking met de klant. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de resultaten.

De Gaard Troosterhof

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Ik wil vooral doorgaan met wat ik doe en meer internationaal opereren. Ik ben nu vooral gefocust op het brengen van waarde voor klanten. Werken in de vastgoedbranche is mij goed bevallen en heb ik bij een (bezorg) restaurantketen een mooie uitdaging gekregen. Ik hoop dus nog aan veel projecten met bekende en nieuwe gezichten te werken. Synchroon aan mijn activiteiten vanuit Kreatif Klub werk ik met partners aan nieuwe bedrijven, bijvoorbeeld een Biologische Bouwmarkt.

En als laatste, heb je nog advies voor beginnende ondernemers?
Blijf respectvol naar je klanten, je partners, concurrenten en vooral jezelf.

Logo Kreatif Klub

Meepraten over Kreatif Klub, of over je eigen onderneming? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

Thomas van der Wel Blijf respectvol naar je klanten, je partners, concurrenten en vooral jezelf.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn