Viking Blog

Business Success: Ghee-Easy

Business Success: Ghee-Easy

Twee maanden geleden bespraken we het business success van SendCloud. In deze editie spreken we met marketing- en salesmanager David Klingen over het succes van Ghee-Easy.

Ghee-Easy

1. Wat is Ghee-Easy precies?
Ghee is een hele zuivere vorm van geklaarde boter. Tijdens de bereiding van ghee wordt boter verhit tot 119 graden. Al het vocht verdampt en de melksuikers krijgen een vaste vorm. Het pure botervet wat na filteren overblijft heeft een rijke nootachtige smaak.
Ghee is te gebruiken in de plaats van boter of olie. Een bakvet ideaal voor het heet aanbraden van vlees. Maar ook geschikt voor het wokken van groente, of om een eitje in te bakken.

2. Hoe lang bestaat het bedrijf en waar kwam het idee vandaan?
We bestaan ruim twee jaar. Het idee komt van mijn moeder. Zij maakte altijd zelf ghee. Als puber vond ik het maar het gekke eten van mijn moeder. Nu – heel veel jaren later – dacht ik: “he wat een prachtspul, daar moeten meer mensen in gaan bakken”.

3. Wat was essentieel in het oprichten en uitbreiden van het bedrijf? En waarom?
Een interdisciplinair team van drie vrienden. We kennen elkaar goed en vullen elkaar goed aan. Eén is de technische man (heeft de productielijn opgebouwd), één is de financiële man (vindt Excel heel leuk) en één (ikzelf) is de praatjesmaker. Doet de marketing en sales.

Ghee-Easy oprichters

4. Hoe onderscheid Ghee-Easy zich van concurrenten, of hebben jullie die niet?
Vooral in smaak. Onze ghee heeft een enorm rijke botersmaak. Doet denken aan butterscotch of boterbabbelaars. Ghee is ook te koop in een niet-biologische variant, vaak verpakt in blik. Deze ghee heeft een muffige/ranzige smaak. Dat komt door een verschillend bereidingsproces. Wij maken ghee op de traditionele Indiase methode van verhitten (en niet middels centrifuge). We zijn de enigen in Nederland die op grote schaal traditionele (en biologische) ghee maken.

5. In hoeveel landen is het product te koop?
We zijn begonnen in Nederland, toen kwam België. Deze week starten we in het westelijke deel van Duitsland. Op www.ghee-easy.nl/verkooppunten zie je in welke winkels onze ghee te koop is.

6. Hebben jullie tegenslagen gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Door de enorme groei is het soms even aanpoten in de productie. We zijn wel eens zo hard aan het werk geweest dat we niet doorhadden dat onze glasvoorraad of de etiketten eigenlijk praktisch op waren. Als je glaswerk of etiketten bestelt, heb je die vaak niet de volgende dag in huis. Als je dan wel beloofd hebt klanten te beleveren kom je in moeilijkheden natuurlijk. Van dat soort momenten leer je dat je tijd moet nemen voor het bouwen van goede plannings- en voorraadbeheersystemen.

7. Wat is jullie advies voor andere (jonge) bedrijven?
Begin klein. Durf gewoon te beginnen.

8. Wat zijn de volgende stappen? Hebben jullie grootse plannen voor de toekomst?
We hebben een succesvolle start gehad door enorm snelle groei van het aantal winkels dat onze ghee verkoopt. Komende tijd gaan we ons vooral ook richten op ‘meer verkoop per verkooppunt’.

9. Wil je verder nog iets kwijt?
Dat iedereen in de ghee moet bakken! Boter is lekker voor op brood. Olijfolie voor door de sla. Bakken doe je in ghee.

Wil jij het ook over jouw succesvolle onderneming hebben? Wij spreken er graag over! Laat het ons weten via ons Twitter-kanaal @NL_Viking

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn