Viking Blog

Business Success: DNA Languages

Business Success: DNA Languages

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder hoorden we met Nettie, Scottybons en Frank About Tea.

Deze maand spraken we met Anneke Siemons, van DNA Languages, een taleninstituut dat taaltrainingen en taaladvies aanbiedt.

DNA languages - 3

1. Hoe is het idee voor DNA Languages ontstaan?

Bij mijn eerste baan was ik meteen al fulltime taaltrainer. Ik gaf veertig uur per week les aan allerlei soorten mensen. En ’s avonds begeleidde ik ook nog vaak cursisten. Ik vond het allemaal ontzettend inspirerend, want mijn werk was enorm gevarieerd. Groeps- en privélessen, van alles kwam voorbij en ik maakte veel leuke dingen mee met cursisten uit binnen- en buitenland. Ik moest me altijd aanpassen aan de cursist; dat was een vereiste van het taleninstituut waar ik toen werkte. Op die manier heeft mijn gevoel voor maatwerk zich kunnen ontwikkelen, iets waarvan ik nu nog steeds de vruchten pluk.

In de loop der tijd kreeg ik steeds meer mijn eigen ideeën over hoe het leren van een taal moet en kan. En omdat mensen graag bij me terugkwamen voor vervolgtrajecten, bouwde ik een eigen netwerk op. Toen kwam in 2010 het moment waarop ik dacht dat ik een en ander maar eens in een authentieke vorm moest gieten. Dat resulteerde in de oprichting mijn eigen taleninstituut. Ja, niet echt handig in de crisis, maar het liep eigenlijk best goed. En nu loopt het zelfs heel goed

2. Hoe werkt DNA Languages precies?

Bij DNA Languages vinden we maatwerk heel belangrijk. Elke training begint daarom met een uitgebreide nulmeting, zodat we goed in kaart kunnen brengen waarom iemand een taaltraining wil volgen, en wat hij wil bereiken na het volgen van een training. Als we een goed beeld hebben van wat iemand nodig heeft, of als we in kaart gebracht hebben welk taalniveau en welke vaardigheden bij een bepaalde functie passen, gaan we de training ontwikkelen. Hierbij gaan we volledig uit van de situaties waarin iemand de taal wil of moet gebruiken, zodat de training heel praktijkgericht en efficiënt is. Tijdens de training blijven we de vinger aan de pols houden, en monitoren we of we op de goede weg zijn. Als een training afgelopen is, krijgen onze deelnemers advies voor hoe ze hun kennis kunnen onderhouden en hun leerproces voortzetten. 

DNA languages - 2

3. Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?

Er zijn heel veel spelers op de markt van taaltrainingen, van buurthuizen om de hoek tot de welbekende kloosters. Klanten kiezen voor ons omdat we flexibel zijn en goed kunnen meedenken met de klant. Hierdoor hoeven we geen standaardmethodes te volgen, maar zijn we vrij om voor elke training opnieuw ons in te leven in de wensen van de klant en daar materiaal bij te bedenken. Ook zijn we eerlijk: als uit de nulmeting blijkt dat iemand de taal al goed genoeg spreekt, zullen we dat zeker aangeven. Onze trainers zijn naast hun ervaring en kennis geselecteerd op hun enthousiasme en creativiteit. Nodig om de training naast efficiënt ook gewoon leuk te maken. Onze klanten beoordelen het contact met de trainer dan ook met een 9,4.

4. Hebben jullie tot nu toe tegenslagen gehad, en hoe hebben jullie deze overwonnen?

DNA Languages is in 2010, midden in de crisis dus, opgericht. We merkten dat er in die tijd nauwelijks budget was voor taaltrainingen. De trainingen werden geschrapt, of er werd gekozen voor goedkope e-learningoplossingen. In die periode was het voor ons heel belangrijk om de contacten met ons netwerk te onderhouden. En hoewel veel van onze concurrenten in die tijd kozen voor een meer standaard aanpak, voor grote groepen, zijn wij toch aan onze filosofie van het echte maatwerk blijven vasthouden. Daar zat en zit namelijk onze kracht en ons onderscheidend vermogen in. Ik ben blij dat we dat hebben gedaan, want dat resulteert nu in een mooie en tevreden klantenkring.

5. Hebben jullie advies voor andere beginnende ondernemingen?

Als je gaat ondernemen, begin je eigenlijk aan een eeuwigdurende opleiding. Of je nu een beginnende ondernemer bent, of al helemaal gepokt en gemazeld, elke fase in het ondernemerschap vraagt weer om nieuwe richtingen, nieuwe oplossingen, nieuwe beslissingen. Dat is wat ondernemen zo leuk maakt. Gun jezelf om bij elke fase stil te staan, en je te bezinnen op de volgende stap. Als je dat niet doet, loop je het risico om een werknemer in je eigen bedrijf te worden, in plaats van dat je de touwtjes in handen hebt. En gun jezelf ook om het op je eigen manier te doen, op een manier die past bij jou en jouw bedrijf.

6. Wat zijn de toekomstplannen voor DNA?

De trend is dat bedrijven steeds internationaler gaan werken. DNA Languages wil daarom een gesprekspartner worden voor bedrijven als het gaat om het implementeren en uitvoeren van een taalbeleid in hun organisatie. Dit bestaat aan de ene kant uit een analyse van de taalbehoefte voor de verschillende functies in een bedrijf, het doen van een nulmeting bij de medewerkers, het opstellen van een (doorlopend) trainingsplan, en alle monitoring daarvan. Daarnaast is er ruim aandacht voor interculturele communicatie in de vorm van workshops of coaching. Door dit totaalpakket komen bedrijven goed beslagen ten ijs op de internationale markt, en zijn ze een serieuze zakenpartner.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

DNA languages - 2
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest