Viking Blog

Business Success: Add My Window

Business Success: Add My Window

If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of giants”, Isaac Newton.

Twee maanden geleden begonnen we het Business Success item met KesselsKramer. In deze tweede editie praten we met Roderick Adang, oprichter van Add My Window. Add My Window is een jong bedrijf, vorig jaar begonnen en pas sinds enkele maanden live. Maar met cliënten als Smaak Amsterdam, Farm Brothers en de VVD en artikelen in onder meer NRC Next, Quote en het Algemeen Dagblad, heeft het bedrijf grote potentie.  We vragen Adang naar zijn ervaringen tot nu toe, zijn inspiraties, zijn adviezen en plannen voor de toekomst.

Wat is Add My Window precies?
Add My Window is een uniek advertentieplatform dat bemiddelt tussen raameigenaren en adverteerders. Via onze website kunnen raameigenaren eenvoudig hun ramen aanmelden waar bedrijven vervolgens op kunnen adverteren. Het is een unieke vorm van buitenreclame en bovendien 40 procent goedkoper. Daarnaast krijgen raameigenaren een vergoeding voor het beschikbaar stellen van hun ramen. Bedrijven kunnen op hun beurt kiezen uit verschillende locaties en gradaties ramen. Wij plaatsen vervolgens hun advertenties met een speciale folie waarbij de bewoner nog zicht naar buiten behoudt.

Waar kwam het idee vandaan?
Het idee ontstond ruim een jaar geleden toen de afschaffing van de basisbeurs diverse keren werd uitgelicht in het nieuws. Studenten zouden er financieel op achteruit gaan en hier moest op ingespeeld worden. Na diverse gesprekken gevoerd te hebben met raameigenaren en adverteerders bleek al vrij snel dat er potentie in het concept zat. Niet alleen studenten zagen er iets in, ook expats en starters waren lovend. Daarbij hadden bedrijven behoefte aan een betaalbare vorm van buitenreclame waarbij zij niet gebonden zijn aan een minimale afname in advertentie vlakken.

Je maakt een snelle groei door. Wat is er gebeurd tussen de oprichting in 2014 en nu?
Na diverse pilot campagnes geëxploiteerd te hebben voor zowel kleine als gevestigde bedrijven zijn wij eind mei officieel live gegaan met ons concept. De eerste maanden stonden voornamelijk in het teken van een zo groot en divers mogelijk aanbod in advertentielocaties te realiseren. Ook hebben we hard gewerkt aan het systeem achter de website. Vanaf de lancering zijn er ontzettend veel ramen aangemeld (duizenden), waarvan we circa 500 hebben goedgekeurd. Op dit moment hebben we advertenties hangen op 97 ramen. Natuurlijk hopen wij dat dit aantal de komende maanden zal toenemen en wij uiteindelijk door heel Nederland advertentiecampagnes kunnen exploiteren.

Was er een duidelijk ‘tipping point’, waarin je merkte dat je steeds makkelijker groeide? Of ben je daar nog naar op zoek?
Een duidelijk ‘tipping point’ hebben wij naar mijn idee nog niet bereikt. Zeker in het begin stadium is het vooral hard werken om voor een duidelijke groei te zorgen. De juiste mensen om je heen verzamelen is hierbij essentieel. Wel merken wij dat er iedere maand weer meer en meer ramen aangemeld worden via mond-tot-mond reclame onder voornamelijk studenten en young professionals. Maar de echt grote groei van Add My Window zal voornamelijk afhangen van het aantal ramen waar wij maandelijks advertentie campagnes op mogen plaatsen.

Heb je tegenslagen gehad? En hoe ben je daarmee om gegaan?
Echte tegenslagen hebben wij tot op heden gelukkig nog niet hoeven meemaken. Maar net als iedere andere startende onderneming hebben wij met Add My Window ook lastige en minder fijne dingen meegemaakt. Maar dat hoort er nu eenmaal bij en je leert er altijd weer van. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in je werk; dan is geen enkele tegenslag je teveel!

What’s next, wat zijn je plannen voor de toekomst?
Wij hopen eind 2016 landelijk dekkende campagnes te mogen exploiteren voor gevestigde ondernemingen als Coca Cola en diverse modemerken. We spreken dan niet meer over honderden maar duizenden ramen door heel Nederland waar bedrijven advertentiestickers op plaatsen. Verder liggen er plannen om met het concept uit te breiden naar buurlanden België en Duitsland.

Wat is je advies voor beginnende ondernemers?
Neem de tijd om je idee voldoende te testen onder je doelgroep voordat je live gaat. Door bijvoorbeeld met een beta versie te beginnen of verschillende pilots te draaien krijg je een goed beeld van de wensen, behoeftes en de zaken die nog niet helemaal lekker lopen. Zo hebben wij diverse kinderziektes in ons productieproces op tijd weten te ‘genezen’ alvorens de grote opdrachten binnen kwamen.

Is er iets waar je niet zonder mee had gekund voor de oprichting van Add My Window?
Absoluut! Zonder het website systeem zoals die nu staat zou Add My Window nooit succesvol zijn geweest. Hadden we niet zo’n geavanceerd back-end systeem zou ons concept zeer arbeidsintensief zijn en dus te hoge kosten met zich meebrengen. Door zeker tachtig procent van de bedrijfsprocessen te automatiseren is het toch mogelijk om Add My Window op een grote schaal te realiseren. Kortom, je kunt niet zonder de juiste mensen om je heen te verzamelen. In het geval van het website systeem waren dit de juiste developers.

Add My Window

Roderick Adang Je kunt niet zonder de juiste mensen om je heen te verzamelen.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn