Viking Blog

BUSINESS SUCCES: PHOENIX 3D METAAL

BUSINESS SUCCES: PHOENIX 3D METAAL

Phoenix logo

In de reeks business succes spreken we met succesvolle Nederlandse ondernemers over het drijven van innovatie binnen hun vakgebied. Voorheen interviewde we startups zoals KlippaWELBO en Fashcom. Deze editie spraken we met een bedrijf dat al wat langer bestaat.  

Phoenix 3D Metaal is in essentie een metaalbewerkingsbedrijf, ze vormen en lasersnijden metalen platen met verschillende diktes tot een gewenst product voor klanten. Zo maken ze onderdelen voor treinstellen, scooters, landbouwmachines maar ook pinautomaten.  

Het vormen van metaal is een precieze zaak. Er is weinig tot geen speling mogelijk in het eindproduct, (anders past het onderdeel niet perfect). Dit betekent dat er speciale technieken nodig zijn om een plat stuk metaal goed te vormen naar het gewenste resultaat. Phoenix 3D Metaal maakt gebruik van rubberpersen. We spraken met Bernard van de Poel, mede-eigenaar, over de toegepaste technieken en zijn toekomstbeeld voor het bedrijf. 

1. Kun je kort uitleggen wat rubberpersen is en waarom dit een innovatieve methode van metaal bewerking is?

Rubberpersen is een techniek waarbij je met een rubberen mat een metalen plaat in een matrijsholte perst. Normaal doe je dit met twee stalen gereedschappen (dieptrekken), maar bij ons is het de rubberen mat die de vorm aanbrengt. Rubberpersen is een oude techniek, maar wij hebben de techniek zelf geïnnoveerd tot het punt dat het perfect is voor kleine series van een bepaald product. Met dieptrekken heb je hoge gereedschapskosten. Onze gereedschapskosten zijn veel lager. Omdat de initiële kosten voor de klant laag zijn, is het gemakkelijker om kleine series voor specifieke producten aan te bieden.

picture

Een gerubberperst product

2. Is Phoenix in de laatste jaren veel veranderd? Of zijn jullie qua visie hetzelfde al bijvoorbeeld 5 jaar geleden?

Er is continue verandering binnen het bedrijf. Toen we net begonnen met rubberpersen moesten we de markt verkennen en opbouwen. Op dat moment namen we ook prototype werk aan (werk waarbij je maar een enkel product maakt). Inmiddels zijn we al zover dat we al drie persen hebben staan. We hebben nu ook liever klanten die terugkerende series willen. We hebben immers beperkte engineeringscapaciteit, die we maar een keer in kunnen zetten. Die zetten we liever in voor terugkerend werk dan voor eenmalig werk.

 

3. Hoe blijven jullie een stapje voor op de concurrentie?

We hebben eigenlijk weinig tot geen concurrentie. We zijn uniek in de technologie die we gebruiken. Het enige alternatief dat er is, is dieptrekken in grote series. Daar zit eigenlijk niks tussen in. Monopolist zijn is een groot woord, er zijn natuurlijk technieken die in de buurt komen. Ondanks dat, zijn we toch redelijk uniek en dat biedt wel veel kansen.

4. Als je kijkt naar de afgelopen 5 jaar, welke tegenslagen hebben jullie gehad en hoe hebben jullie deze weer overwonnen?

In de afgelopen vijf jaar hebben we eigenlijk geen tegenslagen gehad. We hebben na de crisis in 2009 de focus gezet op het rubberpersen. Voorheen waren we een reguliere plaatbewerkingsfabriek met conventionele technieken in huis. Iets wat eigenlijk iedereen hier in de Noord Brabantse omgeving doet, dus weinig onderscheidend vermogen. Door die focus te verleggen zijn we vanaf dat moment steady gaan groeien. Nu zetten we daar nog dieper op in met meer marketingactiviteiten. We zijn dit jaar 27% gegroeid tegen de prognose van 13%, dus het ziet er erg goed uit. 

5. Phoenix bestaat al lang, wat zou je advies zijn voor ondernemingen die net in de metaal branche starten?

Phoenix_3dMetaal_teampagina_ons-team-2

Het Phoenix 3D Metaal team. Op de achtergrond staat een rubberpers.

Het is belangrijk om te zoeken naar een service, activiteit of een productietechniek waarbij je je echt kan onderscheiden. Dit hebben wij gedaan in de vorm van rubberpersen. Als je je ergens in onderscheid moet je daar ook echt je strategie op aanpassen. Alle investeringen die je doet (dus ook de mensen die je aanneemt) moet je daaraan relateren. Als je aanvragen krijgt die net niet helemaal passen binnen jouw techniek, dan moet je ook niet bang zijn om die af en toe aftezeggen. Je kunt pas geld verdienen als je de klant ook echt iets kan bieden.

 

6. Hoe zie je de toekomst? Meer werknemers? Meer vestigingen? Hoe zou volgens jou Phoenix er uit moeten zien in 10 jaar tijd?

Het ideale toekomstbeeld is nog wel een vestiging erbij. Waarbij we ook aan risicospreiding kunnen doen voor onze klanten, zodat als wanneer iets gebeurt, we een back-up hebben. De vestiging zou dus een soort gelijke productiecapaciteit hebben als de plek waar we nu zitten, met bijvoorbeeld extra rubberpersen en lasersnijders. Het risico dat er iets gebeurt is natuurlijk erg klein, want onze machines zijn erg robuust en groot. Het is vooral om de klant meer zekerheid te bieden. Zon fabriek kan in Nederland of in het buitenland, daar moeten we nog naar kijken. 

Volg ons op Twitter en Facebook voor dagelijkse updates om je kantoorleven makkelijker te maken. 

@NL_Viking
Viking Nederland Facebook 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn