Viking Blog

5 Social media tips tijdens solliciteren

5 Social media tips tijdens solliciteren

Heb jij de afgelopen tijd gesolliciteerd of ben je van plan te gaan solliciteren? Heb je toen nagedacht over de stand van zaken op je social media kanalen?

Iedereen stuurt een mooi opgemaakte CV en sommigen daarbij ook een website om zich zelf op de juiste manier te profileren naar de potentiële werkgever. Echter vergeten mensen vaak op welke andere kanalen ze vindbaar zijn voor potentiële werkgevers. Het is de moeite waard hier aandacht aan te besteden, want een groot deel van de recruiters zoekt naar iemand op social media alvorens ze iemand aannemen of uitnodigen voor een gesprek.

LinkedIn is natuurlijk een voor de hand liggend kanaal om jezelf op een professionele manier weer te geven. Echter kijken recruiters of werkgevers ook op andere kanalen wanneer zij op zoek gaan naar nieuwe werknemers, of wanneer ze jouw CV in hun inbox tevoorschijn zien komen. Hieronder vind je 5 tips voor het gebruik van social media wanneer je gaat solliciteren.

shutterstock_485076070

Tip 1: Google jezelf

Google jij jezelf wel eens? Niet? Dan wordt het hoogtijd om dat eens te doen. Wanneer iemand op zoek is naar een nieuw product, merk of een dienst is het eerste wat ze tegenwoordig doen: Googlen. En dat is niet anders bij een nieuwe werknemer. Zorg dat hetgeen wat naar boven komt wanneer iemand jouw naam googled, ook hetgeen is dat je wilt dat ze over jouw te weten komen. Krijg je sommige resultaten in Google niet weg, zorg dan dat er andere resultaten boven komen te staan. Kortom, google jezelf eens om te zien hoe je naar boven komt.

https://www.shutterstock.com/nl/image-photo/paris-france-april-27-2015-google-275049029?src=L9m7MxNcp4vRwYCJjjdgGA-1-19

Tip 2: Delete oude foto’s

Welke kanalen gebruik jij? Of beter; welke kanalen heb je ooit gebruikt? Partyflock, Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn en waarschijnlijk nog wel een aantal andere. Zijn alle foto’s en berichten die daar op staan, berichten die je aan je ouders of misschien je opa en oma zou willen laten lezen? Zo niet… verwijder deze dan. Een oude verdwaalde feestfoto zorgt voor een onprofessionele uitstraling. Zorg er dus voor dat de foto’s die van jou op sociale kanalen staan, ook de foto’s zijn die je wilt dat een potentiële werkgever van jou ziet.

Tip 3: Creëer een personal brand

Een personal brand wil zeggen dat je een identiteit voor jezelf creëert. Iedereen heeft toch al een identiteit zou je zeggen? Dat is waar. Maar de meeste mensen hebben er toch wel een stuk of 2, 3. Bij je vrienden gedraag je je misschien wat anders dan bij je familie, en een professionele omgeving nog wat anders. Nou hoef je je niet super netjes te gedragen als je op zondagmiddag in je huispak voor de televisie zit. Maar online is dit wel verstandig. Zorg dat al je kanalen op een consistente manier jouw identiteit uiten. Ben je op Facebook ‘miss adventure’, maar op instagram ‘de boekenworm’? Dan komt dit voor jouw potentiële werkgever wat dubieus over. Wie hebben ze nou voor zich? Wie ben je nou echt? Zorg er dus voor dat je de social media kanalen allemaal op dezelfde manier jouw vertegenwoordigen en zorg er dan ook voor dat je CV en motivatiebrief in lijn liggen met wat je online laat zien.

Blogger voor de camera

Tip 4: Kijk uit met wat je post

“Was ik op het station, kon ik mijn OV-chipkaart niet meer vinden. Stootte ook nog iemand mij aan waardoor mijn koffie helemaal over mij heen ging. Ik rennen voor de trein, gaan de deuren net voor mijn neus dicht. Kom ik weer te laat bij mijn afspraak. Heb ik weer…” Is dit iets wat je aan je nieuwe werkgever zou willen vertellen? Nee? Maak er dan ook geen uitgebreid verslag van op social media voor al je vrienden. Want wat je met hen deelt, kan zomaar bij die persoon terecht komen. Verwijder dus uitspraken die je liever niet wilt dat recruiters zien. Dit geldt ook voor politieke uitspraken, die wat extreem zijn. Of misschien die ene ietwat gemene reactie op die ‘oude vriendin’. Mensen die op jouw profiel terecht komen hebben geen achtergrondinformatie, wat ze online zien is alles wat ze van je weten. Zorg er dus voor dat wat men kan vinden over jou, ook is wat je interessant voor hun maakt.

 

Tip 5: Speel in op de functie die je wilt

Wil je werken op een kinderdagverblijf? Of bij een advocatenbureau? Zorg er dan voor dat jouw social media profielen aansluiten bij de functie die je wilt gaan bekleden. Zorg dat je profielomschrijving op LinkedIn op de juiste manier jouw visie uitdraagt. Ga je bij een net bureau werken? Spreek dan in de ‘u’ vorm. Wil je bij een jong en energiek bedrijf werken? Spreek dan wat actiever en in de ‘je’ vorm. Schrijf bij je functieomschrijvingen en profielomschrijving je visie op het vak, de verantwoordelijkheden die je hebt gehad en hetgeen wat jouw echt interesseert.

 

Kortom, zorg dat je een professionele uitstraling hebt op je social media kanalen. Alles wat online staat is te vinden voor de bedrijven waar je zou willen werken. En zij gebruiken Google net zo vaak als jij doet, en waarschijnlijk nog wel meer.

 

Succes!

Heb jij nog aanvullende tips? Laat het ons dan weten via Twitter: @NL_Viking

shutterstock_485076070
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest