Viking Blog

Wij zijn kunstkenners, maar hoeven het niet per se op kantoor

Wij zijn kunstkenners, maar hoeven het niet per se op kantoor

Meer dan 1/3 van Nederlandse bedrijven (35.40%) heeft geen enkele vorm van kunst op kantoor. En 50% van de werknemers vindt dat ook wel prima. Dat terwijl kunst op kantoor juist vele voordelen heeft voor de werkomgeving en algemene uitstraling van een bedrijf. Een gegeven dat werknemers zelf ook erkennen (56% werknemers meent dat kunst op kantoor een goede indruk achterlaat op potentiele klanten en werknemers).

Viking why art works

Wij wilden erachter komen hoe werknemers over kunst op kantoor denken. En, als ze de vrije keuze hadden, wat ze dan het liefst aan de muur zouden hangen.  Wij zette daarom een International onderzoek (Nederlands, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Groot-Brittannië) op en lieten het uitvoeren door onderzoeksbureau OnePoll.

1000 werkende Nederlanders werden naar hun ideeën en voorkeuren gevraagd. En wat blijkt! Nederlanders hebben de beste kennis als het gaat om het herkennen van de klassieke Europese kunstenaars. Maar ze zijn minder enthousiast als het op kunst op kantoor aankomt. Ze vinden het minder belangrijk dan de werknemers in de andere landen. 90% van Italianen vindt dat er kunst op elk kantoor aanwezig moet zijn tegenover 48% van Nederlanders. 64% van Duitse werknemers vinden dat kunst op kantoor bijdragen aan de productiviteit op kantoor. Bijna 1 op de 5 werkende Nederland is het hier pertinent niet mee eens.

Kunst op kantoor blijkt voor werkende Nederlanders niet zo belangrijk als hun Europese ‘buren’. Dat zou wellicht kunnen komen omdat ze niet geïnspireerd worden door wat er momenteel op kantoor panden hangt. Want bij de bedrijven die wél voor kunst kiezen, hangt in 40 procent van de gevallen een schilderij aan de muur. Dat terwijl het Nederlandse werkende publiek graag liever fotografische kunst opgehangen ziet.  

DE CIJFERS 

  • 91% Nederlanders herkent Van Gogh
  • 55% Nederlanders herkent Vermeer
  • 16% Nederlanders herkent Seurat
  • 1/2 van de werknemers vindt dat kunst op elk kantoor aanwezig moet zijn 
  • 56% denkt dat kunst op kantoor een goede indruk achterlaat op potentiele klanten en werknemers 
  • 2/3 heeft het gevoel geen inbreng te hebben in de kunstwerken keuze op hun kantoor.  
  • 53% vindt het belangrijk dat werknemers een stem moeten hebben in de keuze van welke kunst er op kantoor komt te ‘hangen’. 
  • 30% denkt dat budgettaire reden het grootste obstakel zijn om kunst op kantoor te plaatsen 
  • 21% werknemers denk dat werkgevers geen prioriteit geven aan kunst op kantoor 

WAT WILLEN WERKNEMERS AFGEBEELD ZIEN? 

  • STIJL: 37% moderne kunst 
  • TECHNIEK: 35% fotografie 
  • AFBEELDING: 1/5 ziet graag rivierenlandschap 

Wij luisterden naar de Nederlandse werknemers en besloten om deze meest populaire keuze uit te laten beelden door een recent afgestudeerde kunstenaar. Ons oog viel op Sarah van Rossem. Van Rossem studeerde in 2015 af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. En werkt sindsdien als zelfstandig kunstenaar.  

We vroegen haar om Nederlands ‘favoriete kunstwerk’ voor op kantoor te creëren. Als extra laag in het geheel vroegen we haar of ze gebruik wilde maken van schrijfgerei (nietjes, potloden, papier, etc.) in haar creatie. Het eindresultaat en de bevindingen van ons onderzoek zijn hieronder te lezen.   

Van Rossem ging aan de slag met bovenstaande data en creëerde het volgende moderne fotografische werk geïnspireerd door een waterlandschap. 

'Ditch 106'

‘Ditch 106′

 

PROJECT ‘DITCH 106’ 

Ons landschap staat bekend om water, rivieren, plassen en sloten. Sloten zien we overal in het Nederlandse landschap, langs de bosrand, in de woonwijk en zelfs naast de snelwegen.  

Van Rossem begon te experimenten om te zien wat plakband/ nietjes/perforatorgaatjes doen op een transparante sheet. Is hier als het ware een waterlandschap mee te creëren? 

Al schetsend en nietend kwam uiteindelijk onderstaand beeld tot stand. Het begin van ‘Ditch 106’. 

project x 

NIEUWE TECHNIEK 

Het is voor het eerst dat Van Rossem gebruik maakt van riso graph. Als je niet bekent bent met deze techniek dat volgt hier een korte uitleg.  

Voor een riso graph wordt er gebruikgemaakt van stencils (“masters”) waar de drukcilinder in zeefdruktechniek (met eenrakel) doorheen drukt. Deze stenciltechniek geeft de afdruk een unieke en authentieke uitstraling qua kleurweergave, volvlak en raster. De inkten zijngebaseerd op soja-olie, reukvrij en transparant; en komen het beste tot hun recht op speciale papiersoorten. 

Benieuwd naar hoe ze tot bovenstaand werk gekomen is? Bekijk haar hele proces dan hier: 


GEBRUIKTE MATERIALEN 

Voor dit speciefieke werk genaamd ‘Ditch 106’ gebruikte Van Rossem: 

  • 106 nietjes  
  • Een derde van een rolletje plakband
  • Een edingstift  
  • Een perforator   
  • Een transparante sheet  
  • Natuur materiaal, zoals riet/rietpluim  
  • Een riso printer  
  • Een computer (photoshop)  
  • 4 riso masters (drager) 

 

INTERNATIONALE VERSCHILLEN 

Wij zijn een internationaal bedrijf en kijken daarom graag over de landsgrenzen. Daarom hielden we hetzelfde onderzoek ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Ook in die landen lieten we de populairste kunst keuze van de werknemers tot leven komen. Afgestudeerden dan wel kunstenaars in spé, werden ingehuurd om de kunstwerken te maken.  

 

DUITSLAND 

Duitse werknemers wilden klassiek fotografie van kustlandschap als kunst op kantoor vertegenwoordigd zien. 

Hogeschool van Mannheim 

DE final artwork 

 

ITALIE  

Italiaanse werknemers wilden moderne fotografie en kustlandschap  als kunst op kantoor vertegenwoordigd zien 

Accademia delle Belle Arti in Italy 

IT Final Artwork 

 

OOSTENRIJK 

Oostenrijkse werknemers wilden moderne, humoristische kunstwerken van wilde dieren  als kunst op kantoor vertegenwoordigd zien 

Leeds Art University 

AT - Nature Invasion

 

VERENIGD KONINKRIJK 

Britse werknemers wilden moderne, abstracte kunstwerken van wilde dieren als kunst op kantoor vertegenwoordigd zien 

Louise Claughton, Leeds College of Art 

UK Final Artwork

Hoe belangrijk is kunst op kantoor voor jou? En herken jij je in de mening van andere Nederlandse werknemers? Of identificeer je je meer met de keuzes van werknemers uit een ander land? 

Laat het ons weten via Facebook of Twitter! 

****Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll in opdracht van Viking.  Aan het onderzoek deden 1000 respondenten mee. 

 

 

'Ditch 106'
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn