Viking Blog

Tips voor een eerste kantoorruimte

Tips voor een eerste kantoorruimte

Bij het uitzoeken van een kantoorruimte zijn er veel verschillende aspecten om over na te denken. Voor een beginnende onderneming kan dit hele proces erg overweldigend zijn. Het is daarom vaak slim om een externe expert in te huren om dit proces in goede banen te leiden. Dat gezegd te hebben, is het echter altijd goed om na te denken over wat je nou precies wilt van je nieuwe kantoorruimte. Daarom zetten we hieronder 5 zaken op rij om rekening mee te houden bij het zoeken naar je eerste kantoorruimte.

kantoorruimte1

Kosten & budget

Dit klinkt wellicht als een inkoppertje, maar het is dan ook één van de belangrijkste punten. Voor je op zoek gaat naar een kantoorruimte moet je jezelf afvragen wat precies de meerwaarde van een kantoor voor je bedrijf is, en hoeveel geld je ervoor over hebt. Als je eenmaal een budget hebt, kun je gaan nadenken over wat de prioriteiten binnen je budget zijn. Zijn dat locatie, oppervlakte, fijne buren, etc.?

Groei- en krimpmogelijkheden

Veel bedrijven denken bij het kopen/huren van een kantoorruimte na over de mogelijkheid tot groeien. Over het algemeen is het ook slim om een ruimte te zoeken waar je voor langere tijd mee vooruit kan. Maar je moet ook nadenken over de mogelijkheid dat je bedrijf nog gaat krimpen. Welke opties zijn er voor dit scenario? Kun je bijvoorbeeld delen van de ruimte onderhuren?

Delen, huren of kopen?

Een eerste kantoorruimte hoeft niet meteen een gigantische stap te zijn. Er zijn tegenwoordig genoeg opties voor het delen van kantoorplekken met andere bedrijven. Dit kan zeker voor kleine, nieuwe bedrijven ook meerwaarde opleveren in de vorm van een netwerk en samenwerking. Daarnaast moet je de keuze maken tussen het kopen en het huren van een kantoorpand. Kopen geeft aan de ene kant meer zekerheid, want niemand kan je ruimte nog afpakken. Aan de andere kant brengt kopen ook meer risico’s en werk met zich mee. Bij huren kun je op kortere termijn je plannen veranderen, en hoef je vaak minder te regelen qua onderhoud.

Locatie

Voor veel nieuwe bedrijven is locatie één van de grootste prioriteiten. Bij locatie moet je nadenken over de bereikbaarheid voor werknemers, de bereikbaarheid voor klanten en de voorzieningen in de buurt. Je kunt echter ook te veel aandacht besteden aan het vinden van de perfecte locatie. Locatie is belangrijk, maar het is één van vele op het lijstje factoren. Begin dus breed met zoeken, en kijk ook eens naar buurten waar je in eerste instantie niet aan zou denken.

kantoorruimte 2

Decoratie

Sommige kantoorruimtes zijn al volledig gemeubileerd, en sommige zal je zelf moeten inrichten. In beide gevallen moet je goed nadenken over de sfeer en identiteit die je als bedrijf wilt uitstralen. Wil je de kleur van je logo in elke ringband terug laten komen, of heb je een bepaald aantal kleuren in gedachten? In veel gevallen is het slim om hiervoor een deskundige in te schakelen, die ervoor kan zorgen dat de ruimte als een goed samenhangend geheel overkomt.

Heb je nog meer tips voor het zoeken van je eerste kantoorruimte? Laat het ons weten op Twitter @NL_Viking

 

 

kantoorruimte 2 Over het algemeen is het ook slim om een ruimte te zoeken waar je voor langere tijd mee vooruit kan.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest