Viking Blog

Relatiegeschenken en promotiemateriaal: zin of onzin?

Relatiegeschenken en promotiemateriaal: zin of onzin?

Van pennen en stickers tot mokken en bedrukte usb-sticks, je kunt het zo gek niet bedenken of het is verkrijgbaar als relatiegeschenk of promotiemateriaal voor je bedrijf. De ene ondernemer ziet het als een perfecte manier om naam te maken, terwijl een ander het juist weer geldverspilling vindt. En misschien nog wel belangrijker: zitten je klanten er wel op te wachten? Tijd om het eens te hebben over de zin en onzin van relatiegeschenken.

Je bedrijfsnaam op elk bureau

Promotiemiddelen zijn natuurlijk een perfect middel om je naam te verspreiden. Door iets simpels als een pen toe te voegen aan een bestelling bereik je met een minimale investering een enorm bereik. Bovendien worden mensen op een regelmatige basis weer geconfronteerd met je naam, waardoor er ongemerkt een band ontstaat. Daarnaast lopen er ook continu andere mensen langs iemands bureau, die ook weer je bedrijfsnaam zien.

Het effect van promotiemiddelen

Voorgaande klinkt misschien als psychologie van de koude grond, maar gelukkig zijn er ook cijfers die dit ondersteunen. Zo blijkt ruim 45% van de personen die een relatiegeschenk zoals een pen heeft ontvangen deze op dagelijkse basis te gebruiken. Ruim de helft geeft aan hierdoor een positiever beeld te hebben van het bedrijf en maar liefst 52% van de prospecten doet op een of andere manier zaken met het bedrijf nadat men een relatiegeschenk heeft ontvangen.

Maar wat is nu het juiste relatiegeschenk?

Het voorgaande moet niet opgevat worden als een vrijbrief om ongecontroleerd pennen en stickers over je klanten te gaan uitstrooien. Het effect van deze promotiemiddelen hangt namelijk af van de mate waarin dit bij je bedrijf past. Een pen is bijvoorbeeld een logische keuze voor een bedrijf in kantoorartikelen, maar kan voor een organisatie die in dure luxeproducten handelt juist weer een beetje goedkoop afstralen op het merk.

Maak de klik tussen doelgroep en merk

Verdiep je eerst in je doelgroep en vraag je af op wat voor soort product zij zitten te wachten en waarmee je ze positief kunt verrassen. Ten tweede is het belangrijk dat het product ook op de klant overkomt als een goede match met jouw bedrijf. Denk aan een kurkentrekker voor een wijnleverancier, een usb-stick voor een IT-bedrijf en een kookwekker voor leverancier van keukenproducten. Wees creatief  en zorg ervoor dat een relatiegeschenk ook echt een cadeautje is, dan zullen je potentiële klanten je graag een dienst terug bewijzen.

Tags:, , ,
Promotieartikelen Promotiemiddelen zijn natuurlijk een perfect middel om je naam te verspreiden.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest