Viking Blog

Mediteren op kantoor

Mediteren op kantoor

Met een kantoorbaan is het soms moeilijk om genoeg tijd voor jezelf te krijgen. Zeker als je fulltime van 9 tot 5 achter een bureau zit lijkt het soms alsof je leven vooral uit werk bestaat. In dat geval is het heel belangrijk om specifieke momenten te nemen waarbij je even tot jezelf komt, en niet met je werk bezig bent. Zo kun je daarna weer met een fris hoofd aan je to-dolijstje beginnen.

De ultieme manier om echt even rust voor jezelf te pakken is door middel van meditatie. Voor sommigen zal meditatie enorm zweverig klinken. Maar ook in de wetenschap is ondertussen keer op keer bewezen dat meditatie positieve invloeden heeft. Zo kwam een wetenschapper bij Harvard tot de conclusie dat meditatie tot een dichtere grijze massa kan leiden, wat positieve effecten heeft op bijvoorbeeld je geheugen, en de manier waarop je met emoties kan omgaan. Zelfs als je niet helemaal in de voordelen van meditatie gelooft, is mediteren zeker het proberen waard. En wie weet, misschien vind je het juist wel heel prettig.

bureau meditatie

Waar en wanneer

Wanneer je mediteert maakt op zich niet zoveel uit. Over het algemeen wordt aangeraden dat je er je dag mee begint, omdat je hoofd dan nog vrij leeg is. Daardoor zou het makkelijker moeten zijn, en begin je je dag meteen goed. Dit is echter vooral weggelegd voor de ochtendpersonen onder ons, die ’s ochtends vroeg genoeg op kunnen staan om ook nog tijd vrij te maken voor mediatie. Het fijne van meditatie is juist dat je er weinig tot niks voor nodig hebt, waardoor je het eigenlijk op elk moment van de dag zou kunnen doen, dus ook op je kantoor.

Het belangrijkste is dat je specifiek een tijdstip inplant waarop je dagelijks meditatie gaat proberen. Dit kan tijdens je lunchpauze zijn, of misschien juist wanneer je rond 3 uur een middagdip hebt. Door een vast tijdstip te kiezen, en dit in je agenda te zetten is de kans groter dat je het ook echt gaat doen.

Aangezien je weinig tot niks nodig hebt om te mediteren, hoef je er ook geen specifieke locatie voor te hebben. Sommige mensen kunnen het zelfs aan hun bureau doen, maar anderen hebben net wat meer rust nodig. Zo kun je ervoor kiezen even in je auto te gaan zitten, of op een bankje dichtbij je kantoor. Misschien heeft je werkplek wel een paar stille kamers, of kun je zelfs het toilet als rustige plek kiezen. Kies in ieder geval een plek waar je je comfortabel voelt, en waar je niet gestoord wordt.

auto meditatie

Soorten meditatie

Er zijn enorm veel verschillende soorten meditatie, ieder met hun eigen voordelen. Wat je zal merken is dat sommige soorten je meer aanspreken dan anderen. Het is handig om in het begin een paar verschillende soorten uit te proberen, tot je de vorm hebt gevonden die voor jou het best werkt. Of misschien hou je juist van de variatie, en kun je elke dag voor een andere vorm kiezen.

De meest simpele vorm is om een tijdlang langzaam in en uit te ademen, en op je ademhaling te letten. Hierbij focus je dus op één ding, en laat je alle andere gedachten langs je heengaan. Je kunt in plaats van je ademhaling, ook een mantra kiezen om je op te concentreren, of een specifiek object waar je zolang mogelijk op gefocust blijft.

Bij andere vormen van meditatie ga je juist aan de slag met de gedachten die in je op komen, in plaats van deze gedachten te vermijden. Zo kun je tijdens een meditatie sessie proberen te focussen op gebeurtenissen waar je dankbaar voor bent.

Het fijne van meditatie is dat er enorm veel variatie is. Er is dus voor iedereen wel een goede vorm te vinden. Dit betekent echter ook dat veel mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien, en niet goed weten waar ze moeten beginnen. In dat geval zijn er tegenwoordig gelukkig veel boeken, apps, en YouTube video’s die je door de verschillende technieken kunnen loodsen.

Hoe zorg jij dat je genoeg tijd voor jezelf neemt? Laat het ons weten op Twitter: @NL_Viking

car meditation En wie weet, misschien vind je het juist wel heel prettig.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest