Viking Blog

Het nut van visitekaartjes

Het nut van visitekaartjes

30 jaar geleden hadden mensen vreemd opgekeken bij een discussie over het nut van visitekaartjes. Er waren immers geen echte andere alternatieven. Visitekaartjes waren de meest logische manier om informatie over jezelf door te geven, en informatie van nieuwe contacten op te slaan. Tegenwoordig worden de kaartjes nog steeds veel gebruikt, terwijl de discussie rond het nut van visitekaartjes wel degelijk langzaam begint aan te zwellen.

Als je als bedrijf of ondernemer nog nooit visitekaartjes hebt laten afdrukken, is het tegenwoordig een stuk ingewikkelder om deze beslissing te maken. Heeft zo’n historisch papieren gebruik namelijk nog wel een plek in onze huidige digitale maatschappij? Past een gedrukt visitekaartje wel bij de moderne uitstraling die je als bedrijf wilt hebben?

Wat de antwoorden op deze vragen over 10 jaar zullen zijn, is koffiedikkijken. Maar nu, op dit moment, heeft het wel degelijk nog nut om visitekaartjes te laten maken.
visitekaartjes bijhouden

Potentiele klanten

Ten eerste wil je met je gebrek aan visitekaartjes geen potentiele klanten verliezen. Zelfs als jouw onderneming vindt dat visitekaartjes verleden tijd zijn, zullen potentiele klanten daar wellicht a nders over denken. Als je klant het liefst nieuwe contacten door middel van visitekaartjes onthoudt, en jij als enige onderneming geen kaartje kunt meegeven, is de kans groot dat je als eerste vergeten wordt. In het ergste geval kun je een potentiele klant voor het hoofd stoten door te beargumenteren dat visitekaartjes ouderwets zijn, terwijl zij er wel nog gretig gebruik van maken.

Daarnaast kan een klant aan je visitekaartje ook zien dat je moeite steekt in netwerken. Het feit dat je de visitekaartjes hebt laten bedrukken, en mee hebt genomen, laat zien dat je duidelijk waarde hecht aan de ontmoeting. Je LinkedIn profiel kun je eindeloos delen, maar bij een visitekaartje moet je nog steeds actief de keuze maken aan wie je ze wel meegeeft, en bij wie je het niet de moeite waard vindt.

Ook bij internationaal zakendoen kan een visitekaartje nog veel betekenen. Terwijl er in Nederland niet heel veel tradities verbonden zijn aan het overhandigen van een visitekaartje is dit in sommige landen wel anders. In Japan is het bijvoorbeeld gebruikelijk het visitekaartje met twee handen aan te nemen, en er goed naar te kijken voor je het zorgvuldig opbergt. Ook hier loop je dus de kans anderen te beledigen als je geen visiekaartjes bij je hebt, en daardoor niet aan de tradities kunt meedoen.

modern visitekaartje

Moderne varianten

Het feit dat het nog steeds handig is om visitekaartjes bij je te hebben, betekent niet dat je niet ook op zoek kunt gaan naar moderne, digitale varianten. Het is tegenwoordig bijvoorbeeld heel normaal om je social-mediakanalen op je visitekaartje te vermelden. Zo kan een potentiele klant je ook via die weg contacteren als ze dat liever doen.

Een ander voorbeeld is het gebruik van QR-codes op je visitekaartje. QR-codes zijn nooit heel populair geworden, maar ze waren wel de eerste opzet voor deels digitale visitekaartjes. Door de QR-code te scannen kregen mensen ook op hun telefoon je visitekaartje te zien, waardoor ze het digitaal konden opslaan.

Het is nu nog wachten op een digitale variant die echt veel gebruikt gaat worden. Met technologieën zoals Near Field Communication (NFC) wordt het steeds makkelijker om contactloos gegevens naar anderen te verzenden. Er zijn al een paar van dit soort visitekaartjes op de markt, die je ook naast je gewone visitekaartjes kunt gebruiken.

Met bovenstaande suggesties kun je klanten laten zien dat je meegaat met de tijd, maar ook waarde hecht aan traditie.

Gebruik jij nog visitekaartjes? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

visitekaartje1 Maar nu, op dit moment, heeft het wel degelijk nog nut om visitekaartjes te laten maken.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest