Viking Blog

Eigen bedrijf? Zo organiseer je je administratie

Eigen bedrijf? Zo organiseer je je administratie

Er zijn veel argumenten voor het beginnen van je eigen bedrijf: je bent eigen baas, hebt meer vrijheid en kunt zelf bepalen met wie en hoe je werkt. Een van de minst leuke onderdelen is daarentegen de administratie. Een onderwerp waar de meeste van ons het liever niet over hebben, maar daarom niet minder belangrijk. Het zit namelijk zo: als je er vanaf het begin een goed systeem in brengt, zal je er nooit echt veel tijd aan hoeven besteden. Het tegenovergestelde is echter ook waar, want zodra ja achter gaat lopen met de boekhouding, lijkt de uitweg soms ver te zoeken. Dat laatste net iets te vaak meegemaakt? Dan is dit artikel voor jou. Lees snel verder voor 7 manieren om je bedrijfsfinanciën beter te organiseren.

Financiën folders

  1. Houdt zakelijk en privé strikt gescheiden.
    Regel nummer één: wat er ook gebeurt, houd zakelijk en privé altijd gescheiden. Reken boodschappen die je doet voor op kantoor apart af en betaal een etentje met familie of vrienden nooit met je zakenrekening. Klinkt misschien streng, maar als je deze regel niet vanaf het begin al in acht neemt, wordt het bijhouden van je administratie alleen maar heel ingewikkeld. Bovendien is het op deze manier een stuk lastiger om in te zien hoe winstgevend je bedrijf nou eigenlijk is. Niet echt een prettig gevoel, toch?
  1. Wordt goede vrienden met de Belastingdienst

Nu vraag je je misschien af of we gek geworden zijn, maar we bedoelen dit natuurlijk niet letterlijk. Toch kan regelmatig contact met de Belastingdienst enorm helpen bij het leren begrijpen van de verschillende wetten en regels die al dan niet op jouw bedrijf van toepassing zijn. Natuurlijk kun je veel informatie op hun website vinden, maar aangezien iedere situatie altijd nét even iets anders is, kan het goed zijn dat je recht heb op voordelige regelingen zonder dat je dat zelf door hebt.

Vrouw aan de telefoon op kantoor

  1. Durf om advies te vragen.

Om dezelfde reden is het belangrijk om je goed te laten adviseren. Neem een boekhouder of accountant, ook al is het maar voor een of twee keer per jaar. Het liefst zouden we alles allemaal zelf doen, maar de kans is groot dat je het geld dat je in een adviseur steekt, er door slim met je geld om te gaan dikwijls weer uithaalt.

  1. Houd een urenadministratie bij. 

Het lijkt misschien makkelijker om het aantal uren dat je in je bedrijf investeert gewoon te schatten, maar op die manier krijg je natuurlijk geen inzicht in welke taken je het meeste tijd kosten. Bovendien laat je met je urenadministratie zien dat je een serieuze ondernemer bent, waardoor je sneller in aanmerking komt voor fiscale voordelen.

  1. Werk volgens het ‘bakkensysteem’.

Naast het bijhouden van je uren zou je administratie uit nog een aantal elementen moeten bestaan. Denk aan inkomende facturen, uitgaande facturen, bonnetjes, bankafschriften, fiscale gegevens en contracten met opdrachtgevers en/of werknemers. Om het zo overzichtelijk mogelijk te houden kun je ervoor kiezen om te werken voor het bakkensysteem, waarbij je elke categorie in een aparte, gelabelde bak bewaard. Tip: houdt ook alles digitaal bij!

Spaarvarken voor tijd

  1. Profiteer van apps.

Voor het organiseren van je bedrijfsfinanciën zijn tientallen apps beschikbaar. Heb je moeite met het digitaliseren van je facturen? Gebruik Scannable, waarmee je met behulp van je smartphone elk document op een eenvoudige manier kunt omzetten naar een digitale versie. Is het ontwikkelen van een overzichtelijk system je grootste struikelpunt? Download easyZZP, een administratie app waarmee je altijd al je administratie bij de hand hebt. Je kunt het je zo gek niet bedenken of het is er.

  1. Maak er tijd voor vrij.

Als je het druk hebt met opdrachten lijkt het misschien geen goed idee om een paar uur aan je financiën te besteden – je wordt er tenslotte niet voor betaald. Toch raden we je aan om het niet vlug tussen de bedrijven door te doen, maar er altijd ruim de tijd voor te nemen. Moeite met plannen? Spreek een vaste dag af met jezelf waarop je de belasting doet; door er structuur in te brengen komt het niet meer onverwachts en zal je er tijdens het plannen van je werk automatisch rekening mee houden.

Weet je meer over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter @NL_Viking!

Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest