Viking Blog

Business Success: Scottybons

Business Success: Scottybons

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder spraken we met NoFoodWasted, Printr en Magnet.me. Deze maand spraken we met Noor de Bruijn van Scottybons, een bedrijf dat gepersonaliseerde kledingboxen voor vrouwen levert.

scottybons-team

Hoe is het idee voor Scottybons ontstaan?
Het idee voor Scottybons is ontstaan uit eigen behoefte. Als je in beschouwing neemt hoeveel tijd je aan werk besteedt, aan je gezin, aan allerlei regeldingen thuis, dan is er nooit veel tijd over voor sport of andere hobby’s. Laat staan voor winkelen. Bovendien zijn er heel veel vrouwen die winkelen niet eens leuk vinden. Ik wilde graag een winkelervaring bieden die persoonlijk is, en tegelijkertijd efficiënt. Veel vrouwen vinden het lastig om kleding te combineren.  Naast combinaties besteden we veel zorg aan het selecteren van outfits die qua kleur en pasvorm het beste in iemand naar boven halen.

Hoe onderscheidt Scottybons zich van concurrenten?
Bij Scottybons vinden we persoonlijk contact enorm belangrijk. Pas dan kan je een goede inschatting maken van iemands stijl en kleurtype en figuur, en waar daar dan het beste bij zou passen. Ook is onze collectie anders. We bieden net wat anders dan de mainstream retailers, met veel ruimte voor verantwoorde en duurzame merken. Bovendien geloven we erg in het ontzorgen van onze klanten. Alles moet makkelijk gaan, en daar is ons hele concept op gebaseerd.

Hebben jullie tegenslagen gehad, en hoe hebben jullie deze overwonnen?
Nee, echte tegenslagen hebben we nog niet gehad. Natuurlijk zijn er wel bijna wekelijks dingen die niet gaan zoals we gehoopt hadden. Zoals bijvoorbeeld een marketingcampagne die nauwelijks effect heeft. Of de realisering dat er ook frauderende klanten zijn. Daar waren we in het begin niet alert genoeg op. Maar we proberen deze teleurstellingen te zien als mogelijkheden om te leren van wat wel en ook juist níet werkt. Dan kunnen we deze teleurstellingen als leerervaringen zien.

scottybons-kleding

Wat is jullie ‘proudest moment’ tot nu toe?
Momenten waarop we allemaal veel trots voelen is wanneer we leuke reviews van onze klanten ontvangen, of wanneer we iemand aan de telefoon hebben die zo’n positief verhaal van een vriendin had gehoord dat ze het nu ook een keer wil proberen. Voor Scottybons was onze eerste overname (B-Dressed) wel een mijlpaal, en toen de tweede in vrij korte tijd daarop volgde (Carmen West Fashion) was dat ook iets om trots op te zijn!

Hebben jullie advies voor andere beginnende ondernemers?
Wij werken zelf volgens de LEAN-filosofie. Wij proberen zoveel mogelijk experimenten te doen, om hypotheses die we hebben over klantgedrag zo snel mogelijk en met zo min mogelijk verspilling te testen. Het advies dat we de beginnende ondernemer geven, is tegelijkertijd ook een grote uitdaging voor ons zelf. Namelijk, blijf iedere week een doel hebben om iets, hoe klein ook, te testen. En met de uitkomst je bedrijf weer sterker te maken.

Wat zijn jullie toekomstplannen?
Onze ambitie is om over 5 jaar dé online personal shopping service van Europa te zijn. Dus binnen een jaar zullen we uitbreiden naar het buitenland. Op kortere termijn breiden we ons bedrijf uit met een “On Tour”-concept, waarbij we onze shopping service leveren op je werkplek. Voor alle bedrijven die een pop-up shop en personal styling service op locatie aan hun vrouwelijke medewerkers willen aanbieden. Heel vaak worden er voor mannen bijvoorbeeld al maatsessies voor maatpakken georganiseerd, en nu kan de vrouwelijke medewerker ook blij gemaakt worden!

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

 

scottybons-pakket Blijf iedere week een doel hebben om iets, hoe klein ook, te testen.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest