Viking Blog

Business Success: NoFoodWasted

Business Success: NoFoodWasted

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder spraken we met KesselsKramer, Printr en Magnet.me. Deze maand spreken we met August de Vocht van NoFoodWasted, een bedrijf dat zich richt op het voorkomen van onnodig weggooien van voedsel.

NoFoodWasted is typisch een bedrijf ontstaan uit de behoefte iets te veranderen. Waar kwam deze behoefte precies vandaan?

Als je kijkt naar de groei van de wereldbevolking, de verdeling van het eten en de productie daarvan dan moeten we anders omgaan met ons eten (qua productie en verbruik). Ik ben toen gaan kijken wat er binnen mijn kunnen lag om daar iets aan te doen.

We gooien allemaal eten weg en willen er allemaal wat tegen doen maar er werd altijd alleen maar verteld wat je niet mag en wat je moet. Er was nooit een concrete oplossing die je kon helpen om zelf iets tegen voedselverspilling te doen.

Toen ik zag dat de supermarkten wel afprijsden maar dit niet kenbaar maakten en dat veel consumenten wel deze producten willen kopen maar pas te laat weten dat het beschikbaar is zijn we onze basisoplossing gaan ontwikkelen.

Logo NoFoodWasted

Je begon klein. Wat was doorslaggevend voor de enorme groei die je inmiddels achter de rug hebt?

Buiten de positieve reacties die we op onze oplossing krijgen helpt het dat we meehelpen om een maatschappelijk probleem op te lossen. Veel mensen waarderen dat natuurlijk. Verder werkt de oplossing enorm simpel. Je hoeft als consument niet anders in te kopen, anders te koken of meer te betalen. Je kunt gewoon bij je eigen supermarkt blijven kopen en je koopt goede producten tegen een lagere prijs!

En supermarkten willen natuurlijk ook meewerken om de voedselverspilling te verlagen. Zonder consumenten en supermarkten hadden we dit nooit kunnen realiseren.

Hoe werkt de app Afgeprijsd precies? Is het beschikbaar voor zowel consumenten als retailers?

De app Afgeprijsd is gratis te downloaden voor consumenten vanuit de Google Playstore of Apple Appstore. Je kunt dan eenvoudig jouw favoriete supermarkt volgen en aangeven op welke dagen en tijdstippen je boodschappen doet. Op die dagen en tijdstippen zullen we je dan melden welke producten er Afgeprijsd zijn bij jouw lokale supermarkt. Zo ben je altijd mooi op tijd op de hoogte.

Retailers krijgen hun eigen app om de producten mee te beheren.

Hoe onderscheidt je je van concurrenten? Of heb je die niet?

We hebben bijna tot geen concurrenten. In ieder geval is er nog niemand die de connectie legt tussen supermarkten en consumenten op de manier waarop wij dat doen. Wel blijven we natuurlijk innoveren. Met onze technische oplossingen kunnen we de consumenten namelijk nog meer helpen om zelf meer te doen tegen voedselverspilling. Voedselverspilling vanuit huis is nog wel een dingetje waar we met zijn allen meer tegen kunnen doen. We gaan daar in de toekomst nog meer bij helpen.

Heb je tegenslagen gehad? Hoe ben je hiermee omgegaan?

Ja, wat is tegenslag. Dingen gaan in zo’n proces altijd anders dan je gepland had. Daar moet je op inspelen. Dat kan zijn dat je je aanpast of dat je vasthoudt en zorgt dat de rest mee draait. Moeilijkste was wel om in de eerste fase iedereen ervan te overtuigen dat het zou werken. Wij waren de eersten die met deze oplossing kwamen en dan moet je veel mensen informeren en overtuigen en is er veel scepsis. Het mooie was wel om te zien dat na een tijdje mensen vertrouwen krijgen in de oplossing. Maar zolang je gelooft in je eigen concept komt het vanzelf.

Wat is jouw advies voor beginnende ondernemers?

Dat is altijd een lastige want voor iedereen is het enorm verschillend. Maar bij mij was het vooral; blijf eigenwijs en verdiep je in de materie, praat met voor- en tegenstanders en als je zeker weet dat je een goede oplossing hebt blijf er dan bij. Er zijn veel adviseurs met minder verstand die je graag voor een mooi uurtarief willen helpen maar uiteindelijk ben jij degene met het idee, de passie en weet je waar je naartoe wilt. Zorg dat je dat vasthoudt.

En wanneer je een keer een NEE tegenkomt zie het als een uitdaging i.p.v. als een afwijzing.

NoFoodWasted

Wat zijn de volgende stappen voor het bedrijf? Zijn jullie van plan naar het buitenland uit te breiden?

Technisch blijven we uitbreiden, zo hebben we net een boodschappenlijstje toegevoegd, zullen we met narrowcasting in supermarkten gaan werken en gaan we beter kijken hoe we consumenten kunnen adviseren.

In Nederland groeien we dit jaar door naar meer dan 200 deelnemers en hebben dan een volledig landelijk dekkend netwerk.

We zijn naar het buitenland aan het kijken en richten ons nu voornamelijk op België, Duitsland, Engeland en Frankrijk. We zien daar veel potentie.

Wil je verder nog iets kwijt?

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. We zijn blij dat er al meer dan 100 supermarkten mee doen maar we blijven doorgroeien. Dus mocht je een supermarkt in jouw buurt hebben waarvan jij wilt dat die meedoet laat het ons dan weten via de Afgeprijsd app. Je kunt daar eenvoudig aangeven welke supermarkt in jouw buurt mee moet helpen tegen voedselverspilling.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

Logo NoFoodWasted Wanneer je een keer een NEE tegenkomt zie het als een uitdaging i.p.v. als een afwijzing.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest