Viking Blog

Business Success: Nettie

Business Success: Nettie

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder spraken we met NoFoodWasted, Printr en Scottybons. Deze maand spraken we met Michiel Wismans, van Nettie, een bedrijf dat door een combinatie van een regelapp, beeldcontact en wearables zorgconsumenten ondersteunt.

Nettie

Hoe is het idee voor Nettie ontstaan?

Zoals veel ideeën ontstaan was het in eerste instantie een combinatie tussen een zakelijke en een privésituatie. Mijn moeder lag in een verpleeghuis en daar zag ik dat een aantal dingen toch wel raar geregeld is in Nederland. Bijvoorbeeld de wijze waarop zorgorganisaties met het informele netwerk van cliënten omgaan, en ook hoe het informele netwerk met elkaar omgaat. Er is veel minder afstemming dan zou kunnen. Van daaruit zijn we iets gaan bouwen en zijn we Nettie gaan ontwikkelen.

Hoe onderscheidt Nettie zich van concurrentie?

Eigenlijk zijn er geen echte concurrenten. Er zijn wel diensten zoals beeldzorg voor mensen die al klant zijn bij een organisatie in zorg en welzijn. Maar wij richten ons meer op de mensen die dat nog niet zijn. Onze focus ligt dus meer op preventie en bijvoorbeeld het voorkomen van eenzaamheid. Dit doen we door warm beeldcontact te combineren met actuele data uit slimme apparaten, zoals een zorghorloge en GPS-tracker, èn een handige regelapp voor het betrekken van het sociale netwerk. Met dit totaalpakket monitoren we iemands welzijn en gezondheid, zoals slaapritme en lichaamsactiviteit, en kunnen we preventief inzoomen op een eventueel verslechterende situatie. Maar bovenal geven we met het frequente beeldcontact en onze alarmdienst voor calamiteiten mensen in een kwetsbare positie meer rust en een veilig gevoel. Het totale plaatje noemen we Nettie #Zorgdichtbij, een nieuw en innovatief concept.

Hoe overwinnen jullie tegenslagen?

Zoveel tegenslagen hebben we gelukkig niet gehad. We hebben de markt en het momentum erg mee. Zorg, preventie, zorgkosten en de participatiemaatschappij staan hoog op de agenda. Eigenlijk is iedereen in Nederland, zowel particulier als gemeenten, met dit onderwerp bezig. We zijn dan ook precies op het juiste moment met deze dienst gekomen. Tegelijkertijd heeft het overtuigen van bestaande systemen en processen wel het nodige geduld en overtuigingskracht gekost.

Wat voor advies zou je hebben voor andere startende ondernemers?

Vasthouden aan je eigen ideeën, zeker als je iets nieuws doet. Je krijgt altijd opmerkingen als: “Kan dat wel? Zo gebeurt het nooit in Nederland.” Blijf vasthouden aan je eigen visie en ideeën, maar blijf deze wel continu toetsen aan de markt en durf je business aan te passen aan de tijdgeest. Laat je dus niet wegdrukken door bestaande, oude systemen en gedachten. Houd vast aan je eigen lijn, want je hebt hem niet voor niks bedacht. Tot slot is het belangrijk om als ondernemer een lange adem te hebben.

Wat is je proudest moment tot nu toe?

Toch wel gewoon de klant die blij is met jouw product. Echt zien dat hetgeen dat jij bedacht hebt, werkt voor mensen, ja, dat is wel echt zo’n finest hour moment. Dan ga je wel goed slapen. Dan stap je ’s avonds in bed en denk je: “Joh we hebben mensen echt geholpen.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Nettie?

We rollen Nettie #Zorgdichtbij nu uit in Groningen. Daar worden nu dagelijks nieuwe mensen aangesloten. We starten in Groningen, omdat daar de nood hoog is. Grote delen van Groningen zijn krimpgebieden, waar veel eenzaamheid is, omdat alle kinderen weggetrokken zijn. De komende maanden focussen we ons dus sterk op Noord-Nederland. Daarna gaan we door in heel Nederland. We zijn nu ook de eerste stappen in België aan het zetten. Het concept staat en we gaan snel volume creëren. Over 2 jaar willen we 10.000 gebruikers hebben voor Nettie #Zorgdichtbij.

Verder nog advies voor ondernemers?

Voor Nettie hebben we zowel particuliere als zakelijke klanten waar we continue onze ideeën aan toetsen. Dus als je iets start, zorg dan dat je een aantal belangrijke stakeholders aan tafel hebt, die met je meedenken en die ook advocaat van de duivel kunnen spelen.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

nettie logo Houd vast aan je eigen lijn, want je hebt hem niet voor niks bedacht.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest